Knallkjøp fra solkysten

Disse vinene er laget av en drue som sjelden oppnår mye omtale. Det er det slutt på med heretter.
14 Oktober 2016 - 12:41

Bobal har du kanskje hørt om, men ikke reflektert så mye over. Grunnen er nok at den for det meste lever et anonymt liv i form av enkle masseproduserte viner fra Utiel-Requena rett inn i landet for Valencia hvor den er dominerende drue.

Trenger stramme tøyler

Bobaldruer.

Faktisk dekker bobal 90.000 hektar og var i 2004 den tredje mest plantete sorten i hele Spania. Når det legges til at den i utgangspunktet er svært produktiv, er det lett å forstå at mye av vinen som lages ikke er spesielt god.

Men kvalitetsorienterte produsenter som Bodegas Mustiguillo har løftet denne druen ut av anonymiteten og inn i en form som til fulle demonstrerer dens potensial.

Og det fortjener den, for bobal har røtter i denne delen av «solkysten» tilbake til minst 1400-tallet.

Bod. Mustiguillo Mestizaje Vino de Pago 2014 er en smaksbombe av en vin med stor mykhet og parfymert frukt, fin syre og et pent tanninbitt. En herlig vin som også har fast plass i rundt 100 polutsalg. Og som byr på usedvanlig mye vin for pengene.

Øko og gamle vinstokker

Mestizaje er spansk for mestis, altså blandet rase,  eller smeltedigel og peker på det faktum at den lokale druen bobal har fått hjelp av druer fra andre kulturer. Det er likevel bobal som dominerer. I Finca Terrerazo Vino de Pago 2014 fra samme produsent gjør bobal jobben alene, og dette er virkelig imponerende saker. Den er dypere og mer konsentrert med bedre syre- og tanninstruktur. Mens lillebroren smaker fortreffelig nå, er denne godt egnet for lagring i minst 10 år.

Bobaldruematerialet til begge vinene kommer fra buskbeskjærte vinplanter. De er plantet fra 1945-1970 i høytliggende vinmarker (800 m.o.h.) som har et kalkholdig jordsmonn. Mustiguillo vanner ikke vinmarkene og jobber ellers økologisk i både vinmarker og vinkjeller.

Spansk grand cru

Mustiguillo er en relativt stor eiendom på 126 hektar i ett eneste stykke, men fordelt på korn, mandler og mange forskjellige druesorter. Hvorav bobal er viktigst.

Mustiguillo tilhører gruppen Grandes Pagos de España som oppstod i Castilla La Mancha i 2000 som en motvekt mot masseproduksjon. Målet var å få fram vingårder hvis potensial var glemt eller uutnyttet gjennom en satsing på enkeltvinmarksviner, vino de pago, etter det franske cru-systemet. I dag teller organisasjonen 30 produsenter over hele Spania.

Fra El Terrerazo.

Mustiguillo lager tre vino de pago-er, hvorav altså to er å få i Norge. Så til tross for at Mestizaje også er en vino de pago, koster den mye mindre enn andre i denne kategorien.

De lager også Risky Grapes La Traca Bobal 2014 som er et sideprosjekt. Denne herlige vinen er i 2014 laget av bobal alene og kommer fra en vinmark utenfor El Terrerazo Vino de Pago-området.

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

Det er lett å forstå hvorfor denne kremkaken er så populær i Mexico

Etter at den er stekt dynkes den med tre typer melk, kremfløte og to typer kondensert melk. Vi nøyer oss med en , den usøtede Viking-melka.

Kopperkjele må til for å lage ekte carnitas

Svinekjøtt stekt i smult i kopperkjele er utgangspunktet for en av Mexicos mest populære retter, carnitas, som også er kåret til verdens sjette beste gatemat. Det vanligste er å spise dem som tacos.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.