Disse vinene er laget som om de hadde kostet det dobbelte

Fra noen av de kjøligste områdene i Sør-Frankrike kommer disse vinene som de gunstige prisene til tross er biodynamisk produsert.
30 Oktober 2016 - 14:24

DM Rouge 2015 har mykhet og en saftighet som en pinot noir og krydderkarakter som en châteauneuf-du-pape. Men så snakker vi om en vin fra grenseområdene mot Spania, mer presist en Vin de Pays des Côtes Catalanes, med druemiksen syrah og grenache. Denne svært så anvendelige vinen rent matmessig, har også moderate 12 prosent alkohol, er helt tørr og har god syre til rødvin å være, på nivå med gode nebbioloer og pinot noirer. I det hele tatt en struktur som gjør vei i vellinga.

Biodynamisk sertifisert

Som mange andre naturvininspirerte viner trenger denne vinen luft og smaker faktisk best etter et par timer i karaffel. Det lille innslaget av kullsyre (co2) som føles som en prikking på tunga, er da borte og mykheten i frukten kommer mer til overflaten.

En forløper til denne vinen har jeg smakt før. For etter at Domaine de Majas hadde konvertert til økologisk dyrking i 2007, døpte eierne Agnès og Alain Carrère sine viner for Three Trees. En usedvanlig gunstig priset carignan derfra var i salg i Norge for seks år siden.

Etter at vingården ble sertifisert biodynamisk i 2011, fikk vinene dagens navn og uttrykk. Prisene er høyere, også i takt med Domaine de Majas berømmelse, men fortsatt er de godt innafor, gitt den høye kvaliteten. Etterspørelsen fikk fart på seg etter at Tom Lubbe på Matassa hjalp til med å finne retningen på Domaine de Majas vinstil.

Gamle vinstokker

De lager også en ren grenachevin med navn Majas Cortado 2015, som er en fersk og god bringebærpreget vin, laget av rød, hvit og grå grenache, alt fra gammelt plantemateriale.

Den hvite fra samme sted, Majas Blanc 2015, er morsom og annerledes takket være sin sørfranske druemiks med macabeo (også kjent som viura i Rioja), rolle og carignan blanc. Den trenger for øvrig en god dose luft for å kvitte seg med en litt rustikk karakter. Etter en time i karaffel viser den mye mer av sin iboende frukt som er ren og delikat. En super vin til kylling, spekemat eller fyldige høstsupper.

Samtlige viner er spontangjæret i sementtanker hvor også modningen finner sted. Bruken av svovel er minimal ifølge produsenten. Vinene filtreres heller ikke. Bunnfall må derfor påregnes etter en tids lagring. Det er prisen du må betale for ekstra mye smak.

Hvis du vil ha tips om flere slike viner, sørg for å registrere deg for våre nyhetsbrev

Roussillon
    199.90 kr
    87 POENG
    Majas Cortado
    Roussillon
    174.90 kr
    2043501
    86 POENG
    DM Rouge
    Languedoc-Roussillon
    199.90 kr
    85 POENG
    Majas Blanc 2018

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Denne superenkle, men også smaksrike suppa har reddet appetitten i generasjoner

Den er så tradisjonsrik at ingen vet når den første gang ble laget, men at den har vært et viktig element i Middelhavskosten i hundrevis av år er hevet over enhver tvil.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.