Vil vurdere «sladding» av Vinmonopolet

Vinmonopolet og bryggerienes nettsider bør ha like vilkår, mener lederen i Stortingets næringskomité. Han vil også vurdere endringer i medienes adgang til redaksjonell omtale av vin og øl.

Direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) gikk i forrige uke hardt ut mot det han kaller pornosladding av bryggerienes nettsider. Bakgrunnen var Markedsrådet støtte til Helsedirektoratets vedtak i striden rundt Aass bryggerier og bryggeriforeningens nettside, drikkeglede.no.

Nome sier til VG Nett at det er urimelig at forbrukere kan lese om sterkøl på Vinmonopolets nettsider, mens omtale om svakøl og pils er forbudt.

LES OGSÅ: Nytt nei til ølbilder

Markedsrådets kjennelse fører til at både Bryggeriforeningen og norske bryggerier ikke kan vise fram bilder eller omtale egne produkter på egne nettsider.

- Ser noen urimelige bestemmelser

Leder Terje Lien Aasland (Ap) i Stortingets næringskomité sier til VG Nett at ha ser at noen bestemmelser kan virke urimelige.

- Spørsmålet er om det skal åpnes opp for Bryggeriforeningen eller om Vinmonopolet skal få det vanskeligere. Her er det nok det siste som er mest aktuelt, sier han til VG Nett.

LES OGSÅ: Får forbud mot ølnyheter

Lien Aasland mener det uansett er viktigst å beskytte befolkningen mot å bli eksponert for alkoholreklame. Han er opptatt av at det ikke skal være mulig å «tilsnike seg reklame», og at nåværende praksis kommer foran norsk konkurranseevne og arbeidsplasser.

Vil også vurdere redaksjonell omtale

Lien Aasland tar også til orde for å vurdere om redaksjonell omtale av alkoholholdige drikkevarer skal skjerpes inn. Per i dag har mediene lov til å publisere tester og skrive omtaler av blant annet vin og øl, men bryggeriene har ikke lov til å legge ut lenker til disse artiklene på sine nettsider.

Møter motbør i Frp og Venstre

Terje Lien Aasland møter kraftig motstand fra kollega Harald T. Nesvik (Frp) i næringskomiteen.

- Norske bryggerier taper i kampen med de utenlandske når de ikke engang får fortelle om produktene sine. Dette skyver norske arbeidsplasser ut av landet, sier Nesvik til VG Nett.

Han mener det nåværende regelverket er utdatert i forhold til dagens mediebilde.

- Vi må se dette i sammenheng med resten av verden. Loven tar ikke inn over seg den virkeligheten vi lever i i dag.

Venstre foreslo i april i fjor å la produsentene omtale øl på egne nettsider. Partileder Trine Skei Grande sier til VG Nett at det er forskjell på å fremme drikking av alkohol og å fremme drikkekultur og kunnskap.

Hun understreker at Venstre er tilhengere av en restriktiv alkoholpolitikk og et forbud mot alkoholreklame, men mener produsentenes nettsider ikke bør være underlagt forbudet.

LES OGSÅ: Politikere trosser ølforbud

- Vi reklamerer gjerne for utenlandsk bulk, men ikke for norsk gourmet. Det blir for dumt, sier Skei Grande.

Forsiden akkurat nå

Til toppen