Blodand fra Rouen,syltet vårløk med cognacglasert eple, smørstekte poteter med pannestekt andelever, appelsinglace
Foto: Eva Brænd

saft av 1 sitron
100 g sukker

Fremgangsmåte

Pensle anden med klaret smør, krydre med salt og pepper fra kvern. Legg anden i en stekeform, sett i ovn ved 220 grader i ca 30-35 minutter. Ta ut anden og la den hvile i minst 15 minutter.

Kutt litt vårløk i tynne skiver og mariner i vinaigrette og gressløk. Kok 2 stk vårløk pr. person i andefett til de er møre. Anrett løken i en stålring og fyll den råmarinerte salaten i midten.

Smell litt sukker til karamell og tilsett cognac og litt kyllingkraft. Kok til det tykner. Skrell epler og stikk med den samme ringen som du har lagt vårløken i. Kok eplene møre i cognackaramellen og anrett ovenpå løken.

Skrell og vask bakepoteter, stikk ut med en ring på 5 cm i diameter. Skjær potetene i tynne skiver på mandolin. Blancher potetene i noen sekunder i lettsaltet vann og legg på klede. Fyll potetene i cocotteformer til de stikker ca. 2 cm over kanten. Hell klaret smør over til du kommer ca halvveis opp til kanten av potetene.

Skjær en skive av fet andelever, snitt ruter i den ene siden, krydre med salt og pepper og stek til de er gylne på begge sider.

Appelsinglace:
Smelt sukker til karamell, kok ut med eddik og sauternes. Tilsett appelsinsaften og kok ned til halvparten er igjen. Tilsett kyllingkraft og demi glace og kok til passe konsistens og smak.

Tilsett skallet av appelsinene og la det trekke i ca. 15 minutter. NB Det er viktig at ikke noe av det hvite på skallet med, da det gir bittersmak på sausen. Sil sausen og monter med litt usaltet smør rett før servering. Smak til med sitron og eventuelt salt.

Sendt inn av Le Canard

Drikke som passer til denne oppskriften

Med denne potetsalaten til middag får du brukt opp det du har i kjøleskapet

Med denne potetsalaten til middag får du brukt opp det du har i kjøleskapet

Dagens potetsalat inneholder nok vesentlig mer enn kun poteter. Like fullt er den lettlaget og mettende, og derfor noe du gjerne må servere utover sommeren.

Fortsatt fullt kjøleskap etter helgen? Her finner du 28 løsninger
Oppskrifter restemat

Fortsatt fullt kjøleskap etter helgen? Her finner du 28 løsninger

Til 17. mai har vi en tendens til å handle inn for mye. Men fortvil ikke, det er nok av oppskrifter som trenger rester.

Felice Capasso til bartender-VM for Norge

Mannen bak Sesto Senso Academy som så langt har utdannet 350 bartendere, er dermed Norges beste bartender 2024.

Dette er de beste alkoholfrie drikkene du finner på polet
Tester
Alkoholfritt

Dette er de beste alkoholfrie drikkene du finner på polet

Når du likevel er på polet, kan du kjøpe med deg noen gode alkoholfrie alternativer laget av norskdyrket frukt, av importerte bær, musserende te, imponerende vin - eller øl - alle helt uten.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.

Nå når vi har fått smaken på sommer, vil vi ha noe lettlaget og velsmakende på tallerkenen

En skalldyrsalat som dette smaker vidunderlig godt, uten de store bestrebelsene.