Festkake av gammelt brød
Brodogkorn.no

Festkake av gammelt brød

Brødpudding i festdrakt er smaksatt med sitron og bringebær, og fylt med vaniljekrem.

Fremgangsmåte

Bunn:
Start med å smøre to 20 cm springformer godt med smør. Legg rosinene i en skål og hell over likør, ha skålen i mikrobølgeovnen i 1 minutt, og avkjøl.

Skjær loffen i skiver, og skjær bort skorpene. Legg halvparten av skivene parvis med sitroncurd mellom, og ha bringebærsyltetøy mellom den siste halvparten. Skjær sandwichene i mindre biter og sett dem lagvis i hver sin form. Sitronfyll i den ene og bringebær i den andre. Fordel de bløtlagte rosinene mellom de to formene.

Slik lager du sitroncurd selv

Pisk sammen egg, eggeplommer, fløte, melk og finrevet skall av 1/2 sitron, og hell blandingen over brødbitene. Halvparten i hver form. La formene stå i 10 minutter til brødet har sugd opp eggeblandingen.

Stekes midt i ovnen på 180 °C i 25–30 minutter.

Montering:
Sett den ene bunnen på et fat og fordel vaniljekremen utover. Legg den andre bunnen over, men med den ujevne flaten ned, altså opp-ned.

Slik lager du vaniljekrem selv

Ha eggehviter og sukker i en stor bolle, og sett bollen over en kjele med småputrende vann (vannet skal ikke berøre bunnen av bollen). Pisk for hånd i 4–5 minutter eller til sukkeret er oppløst. Ta bollen av varmen og fortsett å piske, men nå med en håndmikser eller kjøkkenmaskin i 7–8 minutter. Blandingen skal være hvit og luftig.

Overfør marengsblandingen til en sprøytepose, og dekorer kaken. Det kan være en fordel å «sparkle» sidene med litt av blandingen først for at det skal bli et penere resultat.

Pynt kaken med bringebær og blåbær.

Se alt du kan gjøre med gammelt brød

Og har du ikke gammelt brød, kan du kjøpe gårsdagens brød til halv pris for å ha råvare til denne kakeoppskriften. Den er for øvrig basert på en oppskrift fra den tiden våre folkevalgte satt på Eidsvoll.

Se andre oppskrifter fra den tiden

Se våre andre oppskrifter på brødpudding

Oppskriften er laget av Maria Villmones Bondeson til en konkurranse i forbindelse med 200-årsfeiringen av grunnloven.

Her finner du veldig mange kakeoppskrifter

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli medlem av Apéritifs Mat- og vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få ukens kake som nyhetsbrev

Sendt inn av Brodogkorn.no

Drikke som passer til denne oppskriften

Denne rieslingen er sykt billig

Denne rieslingen er sykt billig

For denne flasken som koster 179,90, inneholder biodynamisk dyrkede druer fra toppvinmarker, er så bærekraftig den kan bli, og er signert en rieslingmagiker.

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

Det er 1. mai, og en skinkestek med sprø svor og spennende tilbehør er dagen verdig.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.