Grillet og marinert sverdfisk med tropisk salsa og couscous
Apéritif

Grillet og marinert sverdfisk med tropisk salsa og couscous

Fremgangsmåte

Bland alle ingrediensene til marinaden. Legg fiskestykkene i en form slik at de kan ligge side om side, og hell marinaden over. Sett i kjøleskapet og la stå i tre timer. Snu en gang. Ta vare på marinaden som kokes opp og reduseres noe, siles, og dryppes rundt fisken når du anretter den.

Ta fisken ut av marinaden og tørk den. Sett på grillen eller varm opp litt olje i en stekepanne (ikke for sterk varme) dersom du ikke har grill. Grill eller stek 4-5 minutter på hver side, noe mindre hvis skivene er tynne. Den må ikke bli helt gjennomstekt for da blir den tørr. Dryss over litt godt havsalt og nykvernet pepper.

Salsaen:
Du trenger paprika både til salsaen og til couscousen: Del paprikaene i to og stek (eller grill) i ovnen i 15 minutter ved 180 grader. Pakk inn i folie el.l. og la ligge i ca 30 minutter. Fjern skinn og frø og skjær i små terninger.

Kok opp litt vann eller hvitvin og hell over de soltørkete tomatene som får ligge i 10-15 minutter. Hell av væsken og kutt i terningenr. Dypp tomatene i kokende vann, overfør til iskaldt vann og fjern skinn samt frø, kutt i terninger.

Bland alt i en glassbolle og la stå kaldt i minst tre timer. Ta ut av kjøleskapet en time før servering. Sil av saften som har dannet seg i bollen.

Couscousen:
Kok opp kraft eller buljong. Tilsett couscous og la trekke under lokk i 10-15 minutter. Bland i asparges, paprika, mynte og olivenolje. Bland lett slik at couscousen blir luftig. Smak til med salt.

Anrett som følger:
Legg couscous på hver tallerken. Deretter et sverdfiskstykke oppå og til slutt en skje med salsa. Drypp den silte og oppvarmede marinaden rundt. Server resten av salsaen ved siden av.

Foto: Eksportutvalget for fisk

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Akkurat nå er makrellen på sitt aller beste
Grillet makrell med sitroncouscous, grillet paprika og squash

Akkurat nå er makrellen på sitt aller beste

Vi har gitt den store sommerfisken, makrellen, internasjonalt og sesongriktig følge i denne retten.

Kyllinglårene er det beste på kyllingen - når de får litt drahjelp som her

Kyllinglårene er det beste på kyllingen - når de får litt drahjelp som her

Kyllinglår som marineres noen timer i lime blir ekstra gode - bare prøv denne oppskriften.

Se alt det gode du kan lage med makrell
Oppskrifter makrell

Se alt det gode du kan lage med makrell

Denne råvaren som er blant de billigste i fiskedisken, er på sitt beste nå og kan trylles med på kjøkkenet. Her finner du mange fristende oppskrifter.

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

1. mai er for mange første vårdag. Med gode værmeldinger i vente, er det mange som vil tilbringe mest tid ute. Med denne pastaretten til middag, blir det tid til alt.

Smak uforglemmelig mat og viner fra California i Oslos eldste trevilla
Winemakers Dinner 30.mai i Oslo

Smak uforglemmelig mat og viner fra California i Oslos eldste trevilla

Vi byr på fabelaktige viner fra California kombinert med utsøkt mat i historiske omgivelser den 30. mai.

Gjør som brasilianerne - sørg for feststemning med caipirinha
Ukens drink

Gjør som brasilianerne - sørg for feststemning med caipirinha

Caipirinha betyr «liten mann fra landet» og er Brasils nasjonaldrink. Den lages av cachaça som er laget på samme måte som mye rom. En sterk, men likevel frisk drink som derfor er manges favoritt.