Julekalkun med sviske- og eplefyll
Matprat.no

Julekalkun med sviske- og eplefyll

Varmende og saftig oppskrift på kalkun men eple og svisker.

Fremgangsmåte

Tin kalkunen i kjøleskap/kjølerom, eller på et annet kjølig sted. Husk at det tar fra 1 ½ - 2 døgn å tine en middels stor kalkun (ca. 5 kg). Når kalkunen er tint, skal innmatposen som ligger inni kalkunen tas ut. Av innmaten koker du kraft, som er en god basis for saus. Fyll kalkunen med svisker og epler.

Bind den opp ved å føre vingespissene bak på ryggen inn mot halsen. Slå en hyssing rundt begge vingene og stram til. Bind lårene sammen ved benknokene. Pensle kalkunen med smeltet smør tilsatt salt og pepper. Legg kalkunen på rist over langpannen eller i pannen hvis fuglen er stor. Ha litt vann i pannen under steking, slik at stekesjyen ikke fordamper. Stekesjyen skal brukes i sausen for å gi ekstra god smak. Stek kalkunen i stekeovnen ved 160 °C i ½ time pr. kilo. En kalkun på 5 kilo trenger altså 2 ½ time steketid.

Bruk en spiss, skarp kniv og skjær ned langs langs hele brystbenet. Likeledes skjærer du et snitt på yttersiden fra vingefestet mot lårfestet, til brystfileten er løs. Skjær den så i ca ½ cm tykke skiver. Samle skivene som til en hel filet igjen, og legg dem tilbake på skroget. Kalkunen er nå klar til servering! Ved annengangs servering skjæres lårene fra, benes ut og deles opp. Alternativt kan hele kalkunen skjæres opp på forhånd, men da mister du anledningen til å sende rundt festpyntet kalkun med hvite papirmansjetter.

Koke kraft
Brun innmaten i smør i en kjele. Hell over kaldt vann til innmaten er dekket. Kok opp og skum av. For å få ekstra god kraft tilsetter du litt oppdelt løk og gulrot. La kraften trekke 1 - 2 timer. Bland silt sjy og kraft og mål opp hvor mye det blir. Tilsett eventuelt hønsebuljong, det vil si vann og buljongterning, slik at du får nok kraft til sausen. Dette kan du gjerne gjøre på forhånd, så det ikke blir for hektisk i innspurten.

Fløtesaus smaker godt til julekalkun med sviske- og eplefyll.

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat- og vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Matprat.no

Drikke som passer til denne oppskriften

Med denne potetsalaten til middag får du brukt opp det du har i kjøleskapet

Med denne potetsalaten til middag får du brukt opp det du har i kjøleskapet

Dagens potetsalat inneholder nok vesentlig mer enn kun poteter. Like fullt er den lettlaget og mettende, og derfor noe du gjerne må servere utover sommeren.

Fortsatt fullt kjøleskap etter helgen? Her finner du 28 løsninger
Guide
Oppskrifter restemat

Fortsatt fullt kjøleskap etter helgen? Her finner du 28 løsninger

Til 17. mai har vi en tendens til å handle inn for mye. Men fortvil ikke, det er nok av oppskrifter som trenger rester.

Felice Capasso til bartender-VM for Norge

Mannen bak Sesto Senso Academy som så langt har utdannet 350 bartendere, er dermed Norges beste bartender 2024.

Dette er de beste alkoholfrie drikkene du finner på polet
Tester
Alkoholfritt

Dette er de beste alkoholfrie drikkene du finner på polet

Når du likevel er på polet, kan du kjøpe med deg noen gode alkoholfrie alternativer laget av norskdyrket frukt, av importerte bær, musserende te, imponerende vin - eller øl - alle helt uten.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.

Nå når vi har fått smaken på sommer, vil vi ha noe lettlaget og velsmakende på tallerkenen

En skalldyrsalat som dette smaker vidunderlig godt, uten de store bestrebelsene.