Marinerte lammespyd  shish kebab
Foto: iStock

Marinerte lammespyd shish kebab

Marinerte lammespyd smaker herlig. Er raskt og alle rundt bordet blir kjempefornøyd.

Fremgangsmåte

Bland alle ingrediensene til marinaden i en bolle. Legg kjøtterningene oppi og vend litt rund på dem slik at alt kommer i kontakt med marinaden. Dekk til og sett i kjøleskapet i 6-8 timer eller over natten.

Legg 4-8 grillspyd av tre i vann.

Ta kjøttet ut av marinaden og tørk godt av. Tre på spydene og legg på varm grill ca 10 cm over kullene eller varmen. Grill 5-7 minutter på hver side. Underveis pensler du med marinaden.

Yoghurtsaus:
Bland alt godt. Oppbevares I kjøleskap men tas ut en time før servering da den ikke skal være veldig kald.
Paprikasalat:
Rens og del paprikaene i fire deler. Legg oppå grillen med skinnsiden ned eller bruk grillelementet i ovnen. Grill til skinnet har fått svarte flekker. Pakk inn i kjøkkenhåndkle og plast og la hvile i en halvtime. Avkjøl eventuelt enda lenger til du kan dra skinnet av. Del paprikaene opp i strimler. Bland dressingen og hell over. La gjerne stå over natten.

Server med pitabrød eller annet lyst brød samt grønn salat.

Mange andre deilige retter med lam

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.