Ukens drink
Hent denne historiske cocktailen frem fra glemselen
Foto: (mofles)

Hent denne historiske cocktailen frem fra glemselen

The Tuxedo Cocktail ble skapt en gang på 1890-tallet, og har siden gjenoppstått i utallige versjoner. Denne er perfekt med tanke på årstiden.
05 April 2024 - 12:00

Dry Gin og en knusktørr sherry som manzanilla eller fino i forholdet 2:1 er en veldig enkel, men samtidig mer enn kompleks nok dry martini-lignende cocktail. Denne versjonen stammer fra Old Waldorf Astoria Hotel som ble revet i 1929 for å gi plass til Empire State Building.

Den originale The Tuxedo Cocktail har fått navn fra stedet den kom fra, The Tuxedo Club, en gentlemens-klubb, i Tuxedo Park utenfor New York City. Som også har gitt navn til jakken vi på norsk kaller smoking. Som er en kort utgave av det som var korrekt festantrekk for menn fram til da, nemlig kjole-og-hvitt.

Originalen var ikke uventet litt søtere og svakere enn det vi forventer av en slik drink i dag, ofte med like mengder vermut og old tom gin (med inntil 20-30 gram restsukker), og en dæsj maraschinolikør, absint og bitters. Det er i tråd med hvordan cocktails ble mikset i cocktailens første storhetstid som var før Forbudstiden (1920-33).

Difford' Guide har samlet alle versjonene i en oversikt (sammen med hele historien) som er interessant for den som vil utforske mer.

Imens kan du altså prøve ut denne versjonen med ingredienser du allerede har i barskapet.

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribsene hurtigmarinerer du slik

Spareribs kan være på tallerkenen etter 20 minutter om du velger denne hurtigløsningen. fornøyd.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.