Ny juleølrekord

I år kan vi velge blant hele 90 ulike juleøl. 70 av dem er norske, og kommer ofte fra småskalaprodusenter.
05 Desember 2012 - 13:00

Vinmonopolet tilbyr alene rundt 60 juleøl over 4,7 prosent alkohol i år, mens det til sammenligning stod det bare 17 sorter i hyllene i 2003, opplyser Vinmonopolet.

Til sammen er det over 90 juleøl å få kjøpt her til lands i forbindelse med årets julefeiring når vi tar med juleølet i butikk og alkoholfrie varianter.

Juleøl stod for hele 31 prosent av ølsalget på polet i fjor, og trenden fortsetter for fullt i år, heter det i en pressemeling fra Bryggeri- og drikkevareforenignen.

De tre mest solgte juleølene på Vinmonopolet i fjor var Aass Juleøl, Ringnes Julebokk og Mack Juleøl.

LES OGSÅ: Mer glad i det sterke

Rasjonering

– Flere av de mest populære juleølene er det så stor rift etter at vi har fått rapporter om rasjonering. Vi har også hørt om folk som har bestilt juleølet et år i forveien. Her er det stor entusiasme, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Ukene før jul er svært viktige for norske bryggerier, og det selges like mye øl som på solfylte sommeruker.

– Forskjellen er at dette er den eneste gangen i året at ikke lyst pilsnerøl er helt dominerende i glassene. Det gir bryggermesterne frihet til å være kreative og eksperimentere mer. Derfor legger de mye arbeid og entusiasme i bryggingen av juleøl, sier Nome.

Juleøl er en drikketradisjon som strekker seg enda lengre tilbake i tid enn den tradisjonelle norske julematen. For tusen år siden begynte man å brygge sterkt og mørkt øl til jul. Nå har denne tradisjonen fått et kraftig oppsving igjen.

Se alle de flotte ølartiklene her

Bli en mester i nordisk øl - bli med på ølkurs med Norges første ølsommelier

Oppskrifter makrell

Se alt det gode du kan lage med makrell

Denne råvaren som er blant de billigste i fiskedisken, er på sitt beste nå og kan trylles med på kjøkkenet. Her finner du mange fristende oppskrifter.

Pinot noir fra denne Burgund-utposten i 2022-årgang smaker knallgodt

Selv på regionalnivå er kvaliteten topp, og her får du sågar god valuta for pengene, noe som er sjeldent fra Burgund i dag.

Denne rieslingen er sykt billig

For denne flasken som koster 179,90, inneholder biodynamisk dyrkede druer fra toppvinmarker, er så bærekraftig den kan bli, og er signert en rieslingmagiker.

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Oppskrifter makrell

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

1. mai er for mange første vårdag. Med gode værmeldinger i vente, er det mange som vil tilbringe mest tid ute. Med denne pastaretten til middag, blir det tid til alt.

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

Det er 1. mai, og en skinkestek med sprø svor og spennende tilbehør er dagen verdig.

Pannestekt skrei med tomat og løk

Pannestekt skrei med tomat og løk

Om det er skrei eller torsk du velger, så blir den saftig og mettende med denne enkle tilberedningen.