Hvit sjokolademousse med chilibakt ananas

Hvit sjokolademousse med chilibakt ananas

Fremgangsmåte

Hvit sjokoladekrem:
Finhakk sjokoladen og smelt den i vannbad. Bløtlegg gelatinen i kaldt vann i 15 minutter. Kok opp 1,5 dl fløte. Pisk sammen eggeplommer og sukker. Pisk den varme fløten inn i eggeplommene. Hell tilbake i kjelen.

Varm sausen opp til den tykner mens du hele tiden rører i bunnen av kjelen med en slikkepott. Pass på at sausen ikke blir for varm, for da skiller den seg. Når sausen er tykk, siles den over i en bolle.

Kryst vannet ut av gelatinen og la den smelte i den varme sausen. Hell  blandingen over sjokoladen og rør til en jevn masse. Sett til avkjøling på kjøkkenbenken i 10 minutter. Pisk opp resten av fløten og vend den inn i sjokoladeblandingen. Sett til avkjøling til den stivner.

Chilibakt ananas:
Forvarm stekeovnen til 220 ºC. Skjær skallet av ananasen og del den i to på langs. Skjær ut kjernen og kast den. Del ananaskjøttet i biter på 2 x 2 cm. Splitt vaniljestangen og skrap ut frøene. Ha vaniljestang, -frø, sukker, vann og chili i en kjele og la det koke opp. Legg ananasbitene i en ildfast form og hell den varme laken over.

Bak ananasen i ovnen til den begynner å få farge. Det tar ca. 45 minutter. Vend bitene 2-3 ganger under stekingen. Sett dem til avkjøling i romtemperatur.

Hippenkjeks:
Forvarm stekeovnen til 180 ºC. Bland alle ingrediensene i en bolle og rør det hele til en glatt masse med håndvisp.
Bruk en stekespade eller palett og stryk ut små kjeks på en bakepapirkledd stekeplate.

Stek kjeksen midt i ovnen i ca. 3-5 minutter. La kjeksen avkjøles på stekeplaten.

Bruk en varm skje og lag kuler av sjokolademousse. Legg sjokolademousse og hippenkjeks lagvis. Server med chilibakt ananas.

Her finner du veldig mange kakeoppskrifter

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli medlem av Apéritifs Mat- og vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få ukens kake som nyhetsbrev

Sendt inn av Konditor Sverre Sætre

Drikke som passer til denne oppskriften

Frankrike
    Volum: 0.75 l Pris: 349.90 kr Bestillingsutvalget
    87 POENG
Rullekake er mye lettere å lage enn du kanskje tror

Rullekake er mye lettere å lage enn du kanskje tror

Denne er fylt med en deilig jordbærmousse og med ekstra aroma fra lavendel.

Derfor er crémant de bourgogne så populær i Norge

Derfor er crémant de bourgogne så populær i Norge

Crémant de bourgogne er den de fleste drikker når de får et glass crémant i Norge. Bak navnet skjuler det seg mange ulike stiler og opprinnelser fra det som er noen av verdens dyreste steder å dyrke druer. Likevel er prisene moderate.

Når asparges er for dyrt, går du for selvplukket strutseving - helt gratis

Strutsevingen ble veldig raskt klar til å høstes. Akkurat nå plukker du den ute i naturen, en helt gratis og ikke minst utrolig god grønnsak. Og en perfekt erstatning for dyr importert grønn asparges.

Nå er det dokumentert: Norge har noen av de rimeligste luksusmenyene

Norge inntar 10. plassen over de dyreste Michelin-menyene – langt bak våre naboland – i en oversikt utviklet av Chef’s Pencil. Det er noe som bør utnyttes til bransjens fordel.

Slike grillspyd med reker og grønnsaker er et måltid i seg selv

Slike grillspyd med reker og grønnsaker er et måltid i seg selv

Om grilling står på agendaen i helgen, prøv disse spydene. De er supre som forrett til den store grillfesten eller som egen rett til kveldskosen.

Sats på store flasker med rosa bobler til 17. maifesten

Sats på store flasker med rosa bobler til 17. maifesten

Disse to produsentene er ikke bare eksperter på bobler, men også denne fargen. Og vi snakker ikke om Champagne.