Risotto med vårgrønnsaker
Foto: edoneil

Risotto med vårgrønnsaker

Aspargessesongen er endelig over oss, og det er svært få ting som smaker så himmelsk som deilig norsk asparges på silkemyk risotto

Fremgangsmåte

1. Varm oljen i en tykkbunnet kjele og stek løk og selleri på middels varme til de er gjennomsiktig.
  2. Tilsett risen, skru opp varmen litt, og rør mens du lar risen bli blank (ca 3 minutter).
  3. I mellomtiden varmer du opp kyllingkraften i en separat kjele.
  4. Tilsett hvitvin til risen og la den absorberes helt, mens du rører, før du tilsetter en øse av kyllingkraften.
  5. La kraften absorbere helt, før du tilsetter en ny. Ikke glem å røre. Fortsett prosessen til risottoen er al dente (13-16 minutter).
  6. Mens risen koker, kok opp en kjele med litt salt vann. Kok aspargesen i 1 minutter før du tilsetter erter og koker videre i  30 sekunder. Sil av kokevannet og putt grønnsakene i en kjele med iskaldt vann til de er avkjølte. Ta opp og la dryppe godt av.
  7. Når risottoen er al dente, fjern kjelen fra varmen og rør smør og parmesan kraftig inn i 1 minutt, før du tilsetter grønnsakene og rører til de er gjennomvarme. Smak til med salt og pepper, og server straks med nyrevet sitronskall.

Tips:
Risotto passer ypperlig til middagsselskaper, og kan faktisk lages i forveien. Følg oppskriften ovenfor, men pass på å ta risottoen av varmen når riskornene er litt hardere enn ønsket (ca 13 minutter). Spre risottoen i et tynt lag på et brett som går inn i fryseren din, og frys i ca 10 minutter eller til den er helt kald. Dette er for å stoppe kokeprosessen og sørge for at risottoen ikke blir overkokt. 5 minutter før du ønsker å servere retten, varm risottoen til den er al dente og fullfør oppskriften som beskrevet ovenfor.

Her finner du flere oppskrifter på risotto

Og her mange deilige retter med asparges

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne

Her får du svært så praktiske kokketips

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet
Asiatiske biffspyd

Prøv denne vrien på fredagsbiffen. Du blir ikke skuffet

Disse asiatiskinspirerte biffspydene gir en knallavslutning på uka. Prøv denne superenkle oppskriften.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Her er løsningen på helgens fiskemåltid: Helgrillet steinbitbilet

Å steke en stor fiskefilet som den av steinbit hel, er perfekt på grillen. Ekstra godt blir det med ratatouille til.