Smalahove
Matprat.no

Smalahove

Du synes kanskje det høres vanskelig ut å tilberede smalahove. Det er det absolutt ikke hvis du følger vår enkle oppskrift.

Fremgangsmåte

Smalahove bør vannes ut over natten. Det kan enten trekke i vann eller dampes på rist eller pinner slik som pinnekjøtt. Skal det gjøres på tradisjonelt vis, skal damping eller trekking vare i 4-5 timer, men nyere oppskrifter antyder at 2-2½ timer er nok for å få et godt resultat. Det er viktig at man ikke bruker for sterk varme. Høy temperatur dreper mange smaksstoffer.

Det finnes både flådd og uflådd smalahove tilgjengelig i butikken. Flådd hove er for "nybegynnere", mens uflådde hover er for de mest garvede smalahove-etarane. Smalahove serveres normalt med nykokte poteter, kraft fra trekkingen og kålrotstappe. Men det kan også serveres med grønne erter og baconfett. Den tradisjonelle vossakorven har også en naturlig plass i smalahovemåltidet.

Her finner du alt du trenger som skal til for lykkes med julematen

Kjøtt
Ribbe Pinnekjøtt Kalkun Smalahove
Drikkeforslag

Fisk
Lutefisk
 Torsk Kveite Sild Rakefisk Tilbehør
Drikkeforslag

Koldtbord, pålegg og småretter
Pålegg
 Småretter Tilbehør Drikkeforslag

Julekaker og desserter
Julekaker  Juledesserter Drikkeforslag

Her får du vært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat- og vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Matprat.no

Drikke som passer til denne oppskriften

Pinot noir fra denne Burgund-utposten i 2022-årgang smaker knallgodt

Pinot noir fra denne Burgund-utposten i 2022-årgang smaker knallgodt

Selv på regionalnivå er kvaliteten topp, og her får du sågar god valuta for pengene, noe som er sjeldent fra Burgund i dag.

Denne rieslingen er sykt billig

Denne rieslingen er sykt billig

For denne flasken som koster 179,90, inneholder biodynamisk dyrkede druer fra toppvinmarker, er så bærekraftig den kan bli, og er signert en rieslingmagiker.

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

1. mai er for mange første vårdag. Med gode værmeldinger i vente, er det mange som vil tilbringe mest tid ute. Med denne pastaretten til middag, blir det tid til alt.

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

Det er 1. mai, og en skinkestek med sprø svor og spennende tilbehør er dagen verdig.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.