Slike forhold gir god vin.

Denne hvitvinen er et realt kupp

Her får du utrolig mye for pengene. Ikke bare smak av god vin, men også av historie.
12 Juli 2015 - 16:45

Angelucci Leonate Pecorino Colline Pescaresi 2014 har masse karakter og skiller seg derfor positivt fra mange av vinene i sin prisklasse. Her får du både mineralkarakter, parfymert frukt og god fylde for en rimelig penge.

Leonate Pecorino.

Den er dessuten laget av en drue som for ikke lenge siden var i ferd med å forsvinne fra Sør-Italias hardt pressete vinmarker. Heldigvis har flere produsenter tatt grep for å stoppe denne farlige utviklingen – biomangfold er lykkeligvis på moten i Italia, mye takket være SlowFood, bevegelsen som har gjort en kjempeinnsats for å ta vare på ikke bare Italias, men også hele verdens gastronomiske historie.

Derfor kan vi ha glede av viner laget av pecorino. En drue som ikke er skapt for moderne vinindustri som fordrer høyt utbytte og ukomplisert atferd. Pecorino er lavtytende og har sine nykker. Derfor blir det også god vin av den.

Her er en annen velkjent produsent som lager god vin av samme drue

Angelucci som produsenten med tilhold i Abruzzo heter, sørger for at den får ekstra mye karakter ved å lage drueskallene være med i 18 timer før gjæringen starter (og druene presses), såkalt kaldmaserasjon. I tillegg ligger vinen på bunnfallet etter gjæringen i fem måneder før flasketapping.

Det finnes mange flere pecorinoviner i salg på polet

Denne familiedrevne vingården nøyer seg ikke med å satse på pecorino, men også en annen nesten utryddet drue som heter moscatello di castiglione. Familien var involvert i den tiårige prosessen med å få den godkjent, og i 2003 var det klart for å lage vin av denne druen som det finnes skriftlige kilder om tilbake til 1700-tallet da den var en viktig inntektskilde i området.

På samme måte som pecorino bærer moscatello lite frukt og derfor ikke overlevde etterkrigstidens jakt på større volum. Angelucci lager faktisk fire viner av denne sjeldne druen, inkludert en halvtørr og en (søt) musserende utgave.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere
Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

Med disse grillspydene får du en helt annen smaksopplevelse

San Jeok er en veldig tradisjonsrik koreansk rett som passer utmerket også i et grillmåltid her til lands.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin
Vinmiddag i Oslo 13. juni

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin

Den 13. juni inviterer vi til en helaften med smakfull sjømat, livlig musikk og nøye utvalgte viner.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».