Ingen andre champagner gir like mye for pengene som disse

Fantastisk vinvaluta for pengene og imponerende kvalitet.
15 November 2015 - 02:45

Det som er aller mest imponerende, er at A.D. Coutelas Louis Victor Fût de Chéne er tilgjengelig i nesten alle polutsalg, såkalt (pol)butikkategori 3. Men også smaksmessig er den meget overbevisende med stor kompleksitet og ikke minst friskhet.

Stor syrefriskhet

Den har relativt lav dosage (sukkertilsetning ved omkorking) og det faktum at vinen ikke ha gjennomgått malolaktisk gjæring, sikrer også høy syrefriskhet. Dette stadiet i gjæringsprosessen omdanner den mer aggressive eplesyren til bløtere melkesyre, men i en champagne er stor syrefriskhet ett av hovedmålene.

Det som skiller denne champagnen fra andre er måten vinen er blitt til før den viktige flaskegjæringen. Som alle andre champagner uten årgang er den en blanding av flere årganger, men i dette tilfellet har blandingen skjedd i fat og etter soleraprinsippet.

Lang modning på bunnfallet

Det betyr at ny vin tilføres blandingen en gang i året. I dette tilfellet er det snakk om minst sju årganger, og mikromengder av virkelig gamle dråper. Fordelen er at vinen «smelter sammen» på en annen måte og nye smaksforbindelser oppstår underveis. På toppen av det har blandingen ligget sju år på bunnfallet.

Derfor er modningen på bunnfallet så viktig

Dette er ikke en champagnestil for den som leter etter fruktighet og friskhet alene eller «partybobler», men mer for den som nyter boblene sammen med mat. For meg er dette den ultimate rakfiskchampagnen, den har akkurat den sødmen, syren og lagringspreget som trengs for å møte en vellagret rakfisk.

Prøv den sammen med denne oppskriften

Produsenten A.D. Coutelas som er ganske ny på det norske markedet, har holdt på siden 1809 og er derfor et av de virkelig tradisjonsrike champagnehusene.

Gamle vinstokker

De tilbyr også andre champagner – deriblant en morsom årgangschampagne, A. D. Coutelas Brut Vintage 2006  laget av like mengder chardonnay og pinot meunier, og dermed et godt bevis på at også denne druetypen er lagringsdyktig. Noe av årsaken er at druene kommer fra vinstokker som er eldre enn 50 år. Her er det imidlertid ingen fatlagring, trolig for å beholde mest mulig av pinot meuniers fruktige karakter. Men åtte års modning på bunnfallet har bidratt til ekstra stor aromadybde.

Men kronen i Coutelas-juvelen er utvilsomt A.D. Coutelas Cuvée 1809 Brut, en vin laget etter gamle håndverksprinsipper. Druene kommer fra produsentens eldste vinplanter, modningen skjer i fat, ingen «malo», åtte års modning på bunnfallet og omkorkingen er gjort for hånd. Det siste er lett å se siden korken er festet med tau, og ikke metallkapsel.

Fantastisk champagne

Men det er innholdet som imponerer aller mest, for her snakker vi om en champagne somnormalt ville koster minst det dobbelte, gjerne det tredobbelte. Den måler seg med de andre husenes toppcuvéer og minner i alle fall meg mye om viner som Pol Rogers Winston Churchill og Charles Heidsiecks Cuvée Charlie (som nå er erstattet av Blanc des Millenaires).

Les historien om denne legendariske champagnen

Den preges av svært høy konsentrasjon, flott syrestruktur og en tanninaktig avslutning og det til tross for at den r laget av 80 prosent grønne druer.

Dette er en champagne som tåler svært lang lagring i kjelleren og som krever mat med mye (animalsk) fett. Andebryst med poteter stekt i andefett (pommes de terre sarladaises) er perfekt om du nyter den i dag.

Denne oppskriften er helt genial til

Fra Coutelas' vinmarker i Vallee de la Marne .

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Seifilet er den rimeligste ingrediensen i fiskedisken, men det betyr ikke at den er kjedelig, bare se her

Seifilet kan benyttes til mange ulike fiskeretter. I dagens forslag er det karri som er med på å smaksette seimåltidet, en kombinasjon som er svært vellykket.