Krabbesalat med ris

Lag en liten krabbefest midt i uka

Fiskediskene tilbyr nå nyrenset krabbe året rundt. Og prisen tillater å lage krabbefest selv midt i uka. Med denne oppskriften blir krabbe ekstra mettende samtidig som du drøyer råvaren.
15 Januar 2019 - 02:00

Dagens oppskrift er en  lekker salat med ris, krabbe og spennende krydder. Da trenger du bare brød ved siden av.

Det enkleste er å velge ferdigrenset krabbe, men om du har hel krabbe i fryseren eller bare foretrekker å gjøre jobben selv, er det selvsagt helt fint.

Da kan det være greit å vite at det i en stor krabbe er 150-200 g krabbekjøtt.

Har du tilgang til levende krabbe, får du koketipsene av oss.

Les om hvordan du koker og renser krabben

Skaff deg dagens rett som e-post - det er selvfølgelig gratis.

Krabbesalat med ris

Fremgangsmåte

1. Bruk fylt krabbeskjell eller 150 g renset krabbe (fra 10-12 klør)
  2. Kok risen etter anvisningen på pakken og la den avkjøles. Plukk ut noen pene biter krabbe til toppen av salaten.
  3. Bland løk, chilipepper og ingefær i risen og rør inn sitronsaft, olivenolje og soyasaus og smak til med salt og pepper.
  4. Vend inn resten av krabben sammen med avokado og gressløk. La salaten trekke i kjøleskap i ca. 1 time.
  5. Sett en ring, du kan lage en ved for eksempel klippe ut bunnen av et yoghurtbeger/rømmebeger, på tallerkenene og fyll i rissalat.
  6. Løft av ringen og topp med pene biter krabbe og salat.
Server med nybakt brød ved siden av.

Tips: Her kan du bruke andre skalldyr enn krabbe. Reker, kongekrabbe, sjøkreps - alt smaker like godt på den saftige rissalaten.

Sendt inn av Norges sjømatråd

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Denne kaken vil skinne som sola på kakebordet

Vi er underernærte på sol, og ukens kake er en hyllest til all den gode solvarmen vi har i vente. En super kake å sette på kakebordet til sesongens store fester,

Guide
Oppskrifter makrell

Se alt det gode du kan lage med makrell

Denne råvaren som er blant de billigste i fiskedisken, er på sitt beste nå og kan trylles med på kjøkkenet. Her finner du mange fristende oppskrifter.

Pinot noir fra denne Burgund-utposten i 2022-årgang smaker knallgodt

Selv på regionalnivå er kvaliteten topp, og her får du sågar god valuta for pengene, noe som er sjeldent fra Burgund i dag.

Denne rieslingen er sykt billig

Denne rieslingen er sykt billig

For denne flasken som koster 179,90, inneholder biodynamisk dyrkede druer fra toppvinmarker, er så bærekraftig den kan bli, og er signert en rieslingmagiker.

Guide
Oppskrifter makrell

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

1. mai er for mange første vårdag. Med gode værmeldinger i vente, er det mange som vil tilbringe mest tid ute. Med denne pastaretten til middag, blir det tid til alt.

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

Det er 1. mai, og en skinkestek med sprø svor og spennende tilbehør er dagen verdig.

Pannestekt skrei med tomat og løk

Pannestekt skrei med tomat og løk

Om det er skrei eller torsk du velger, så blir den saftig og mettende med denne enkle tilberedningen.