Giftsopp
Tips for en vellykket sopptur

Soppen har begynt å sprette opp fra skogbunnen. Her får du alle tipsene du trenger.
14 August 2018 - 01:00

Soppen dukker i disse dager opp som paddehatter rundt oss.

Tidlig på høsten er det mye rimsopp å finne på Østlandet, men også kantareller, sjampinjonger og steinsopp er det mye av.

Det tegner generelt sett for et godt soppår over hele landet, bortsett fra på de mest tørkerammede deler av Østlandet, og nedenfor kan du finne et utvalg av herlige retter med sopp, samt gode tips for turen.

De ivrige soppentusiastene har gjerne sine egne hemmelige steder hvor de plukker sopp, og kunnskapen går ofte i arv fra generasjon til generasjon.

Spennede retter med sopp

Huskeliste for soppturen
Soppturen blir en ren nytelse hvis du planlegger litt ekstra før du legger ut på tur, og her har vi samlet noen gode råd:

• Ta med en soppbok av nyere dato (kunnskap om de forskjellige soppene utvikler seg hele tiden).

• Bruk en kurv til sankingen, plastposer er soppens fiende (soppen får ikke puste).

• Det finnes soppkurver med egne rom slik at du kan skille de enkelte sopptypene fra hverandre.

• Ta med flere små papirposer til sopp som du ikke er sikker på. En giftig sopp kan ødelegge en full soppkurv

• Rens soppen på stedet - jord hører hjemme i skogen og ikke på kjøkkenbordet.

• Ta med en liten kniv, gjerne med en stiv børste på den ene siden, slik at du kan skjære bort markspiste biter, samt børste soppen fri for jord.

Ikke plukk sopp du er usikker på. Er du usikker på om en sopp er giftig eller ikke, la den stå!

En giftig sopp blant alle de gode matsoppene gjør at du må kaste all soppen.

Sjekk gjerne soppen hos soppkontrollen, som har flere kontrollposter over hele landet.

Se flere gode råd hos Matportalen

Du burde heller ikke plukke sopp ved sterkt trafikkerte veier, eller steder hvor det kan tenkes at det kjemikalier, da dette tas direkte opp av soppen.

Hvordan ta vare på soppen

Slik sjekker du soppen
Når du finner sopp skal du vri den forsiktig løs fra underlaget.

Små sopper (slik som traktkantareller og trompetsopp) kan du klippe løs med en saks.

Børst soppen fri for jord og del den på langs for å sjekke for mark.

Skjær bort de delene av soppen som er markspist, samt bløte eller gamle deler av rørsopper.

Er det sopp du er usikker på skal du ikke skjære i den men kaste den. Ta ingen sjanser.

Hva kan jeg spise?
Det aller beste er å utruste seg med en god, oppdatert soppbok og være kritisk til den soppen du finner.

Ved symptomer eller mistanke om soppforgiftning kan du kontakte Giftinformasjonen på telefonnummer 22 59 13 00 (døgnåpent).

Ved å klikke på lenkene under får du en oversikt over åtte sikre matsopper, samt tre giftige sopper du må holde deg unna. I disse artiklene vil du også finne en nedlastbar plakat med bilder og beskrivelse av de enkelte mat- og giftsoppene.

Åtte sikre matsopper

Tre giftsopper du skal styre unna

Calvados er Normandies gylne juvel

Calvados hviler på balansen mellom fruktigheten fra råvarene og eikefatene som brukes til modningen. Vellaget calvados er en av de mest interessante og mangfoldige fruktdestillatene som finnes.

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Den var et av de beste kjøpene da den kom inn i basisutvalget i januar, og med 2022-årgangen har den fått ytterligere et løft.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.