Matsopp

Det er dette alle drømmer om akkurat nå
Foto: (Rendery)

Det er dette alle drømmer om akkurat nå

En skogbunn dekket med kantareller er alles våte drøm. Men sopplukking er også forbundet med risiko. Er du usikker på hvilke andre sopper som kan spises? Her finner du en oversikt over åtte sikre matsopper og hvilke du må holde deg unna.
01 August 2019 - 10:00

Mangel på kunnskap og feilaktig tilberedning er de hyppigste årsakene til soppforgiftning.

Skaff deg soppbok av nyere dato
Noen sopparter er giftige i rå tilstand, men både spiselige og gode når de tilberedes riktig. Noen må avkokes før de spises og ingen bør spises rå.

Traktkantarell. Foto: Toni Laaveri

Følg disse enkle rådene:

Spis bare sopp du er sikker på. Er du er i tvil – oppsøk soppkontrollen.

Spis aldri sopp som er rå, for lite kokt/stekt.

Bruk bare sopp av god kvalitet til matlaging.

Bruk den nyeste sopplitteraturen når du bestemmer sopp. Husk alltid å ta med deg en skikkelig soppbok av nyere dato når du er ute og plukker sopp.

På neste side finner du åtte sikre matsopper

For en enda bedre oversikt kan du laste ned dette heftet om trygge sopper, som Norges Sopp- og nyttevekstforbund har laget for å unngå å plukke farlig sopp.

Giftige sopper
Det finnes flere giftige sopper, og vi lærer hele tiden noe nytt om soppene som finnes. Det beste våpenet for å unngå forgiftning er å være forsiktig og ruste seg med en god soppbok av nyere årgang.  Her er tre giftsopper du ikke skal plukke

Dersom du tror du har fått i deg giftig sopp er det viktig å ta kontakt med  Giftinformasjonen på telefon 23 32 70 00 umiddelbart.

Gode tips til soppturen

Sopp til glede på de mange bord
Sopp er, til tross for utfordringene, en fantastisk råvare og vi kan friste med utrolig mange herlige oppskrifter med sopp i vår kokebok .

Du kan også søke på din favorittsopp og se hvor mange spennende retter du kan lage, eller se denne artikkelen for mer inspirasjon.

Heftet Trygge matsopper finner du i pdf-format her

Kilde: Mattilsynet og Norges Sopp- og Nyttevekstforbund

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Den var et av de beste kjøpene da den kom inn i basisutvalget i januar, og med 2022-årgangen har den fått ytterligere et løft.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.

Siste utgave av Apéritif magasin byr på mye spennende lesestoff

Vi tar deg med til Oslos nye storstue og dens imponerende vinsamling, en perle av en bar i Palma, Mallorca, ser på dansk rom, blir kjent med et "nytt" vinområde på Sardinia og hyller kvinnene.

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Terroirtrykket øker i Rioja med enkeltvinmarksviner

Vinene fra Artuke og Artadi er god dokumentasjon på det enorme potensialet Rioja har for å lage viner med karakter fra voksestedet. Enkeltvinmarksviner er kommet for å bli – men det er fortsatt mye å gå på.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.