Krydderstekt reinsdyrplomme med hvit bønnepure og sprø hvitløk
Tom Victor Gausdal

Krydderstekt reinsdyrplomme med hvit bønnepure og sprø hvitløk

Denne deilige retten med reinsdyrplomme er komponert av den kjente kokken Tom Victor Gausdal.

Ingredienser

1 plomme ca. 600-700 g av hjort, elg, reinsdyr eller rådyr
salt og pepper
1 kvist rosmarin eller timian
1 ss smør
1 fedd knust hvitløk

Hvit bønnepure:
250 g hvite bønner (f.eks. cannellini)
1 ss bakepulver
1/2 gulrot
1 stor sjalottløk
2 store fedd hvitløk
1-2 laurbær
1 1/2 dl fløte
50 g smør
4 ss olivenolje
litt salt og pepper
saft av 1/2 sitron

Sprø hvitløk:
hvitløksfedd
olivenolje
salt

Fremgangsmåte

Krydre kjøttet med salt og pepper, brun det, og ha i hvitløksfedd, timian og en skje smør. Stek det videre i ovnen på 140 grader i ca. 20 min, ta det ut og la det nå en kjernetemperatur på 56 grader.

La kjøttet hvile i 20 minutter, varm det gjerne opp i ovnen i 5 minutter før servering.

Hvit bønnepure:
Legg bønnene i rikelig med vann over natten. Hell av vannet og skyll bønnene i kaldt vann. Ha dem i en kjele sammen med grønnsaker, hvitløk og laurbær. Det er viktig å ikke bruke salt i vannet, da kan bønnene få vansker med å bli møre og skinnet blir seigt. Kok opp og skru ned varmen. Bruker du cannellinibønner, tar det ca 2 timer. Hvis du har en skje bakepulver i kokevannet, halverer du koketiden. Skum av jevnlig. Når bønnene er møre, siler du av kokevannet og tar vare på det.

Kok opp fløten med smøret. Kjør bønner i en mikser og spe med smør og fløte. Tilsett olivenolje og spe med litt av kokevannet til ønsket konsistens. Dette skal bli en helt glatt krem, gjerne litt tynn, slik at den fungerer omtrent som en saus. Smak til med salt, pepper og sitron før servering.

Sprø hvitløk:
Skrell og rens hvitløken og høvle den i syltynne skiver på langs. Sprøstek skivene på middels varme i en panne i en del olivenolje. De skal bli lyst gylne og sprø. Legg skivene over på papir, smak til med salt. Oppbevares i romtemperatur.

Oppskriften er hentet fra Kokkelære. Den store kokeboka, Tom Victor Gausdal (Press) - en av fem finalister i Beste norske kokebok 2015.

Tips:
Du kan godt bruke ferdigkokte hvite bønner til pureen. Til 1 boks beregner du halvparten av fløte og smørmengden. Spe med vann og smak til.

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Sendt inn av Tom Victor Gausdal

Drikke som passer til denne oppskriften

Calvados er Normandies gylne juvel

Calvados er Normandies gylne juvel

Calvados hviler på balansen mellom fruktigheten fra råvarene og eikefatene som brukes til modningen. Vellaget calvados er en av de mest interessante og mangfoldige fruktdestillatene som finnes.

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Fantastisk godt kjøp i basis fra Rhône

Den var et av de beste kjøpene da den kom inn i basisutvalget i januar, og med 2022-årgangen har den fått ytterligere et løft.

Nå sendes burgundvin over havet på seilskip

Albert Bichot er første produsent til å sende et lass med vin over Atlanteren med det første moderne seilfraktskipet for denne type gods.

To gull til Bringebærlandet og Aga - og Soli ble Norges beste eplemost for tredje gang

I konkurransen Norges beste drikke, ble fruktvinprodusenten i Ås og sidermakeren fra Hardanger de som fikk flest toppskår.

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif
Klubb

Her finner du alle de digitale utgavene av magasinet Aperitif

Siden magasinet Aperitif er en del av medlemskapet i Mat- og vinklubben, har vi samlet alle lenkene til de ulike utgavene nedenfor.

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Disse små fristyrstekte tortillaene med krabbe er vanedannende

Den sprø bunnen møter myk og syrlig topping. Du må trolig lage dobbel porsjon, så godt er det.