Risotto med kantareller
Foto: iStockphoto

Risotto med kantareller

Har du plukket eller har sopp i fryseren, risotto et lettvint og deilig alternativ. Prøv denne oppskriften med den gylne kantarellen.

Fremgangsmåte

1. Smelt smøret sammen med timianbladene i en stekepanne over middels høy varme.
  2. Bruker du tørket kantarell, må den bløtes i minst 30 minutter. Med kokende vann går det raskere.
  3. Ta vare på bløtevannet og bland det ut med kraften.
  4. Skjær eller riv kantarellen i passende biter.
  5. Sauter i smøret i noen minutter til den blir fint brun og tilsett finhakket sjalottløk mot slutten av steketiden.
  6. Smak til med salt og pepper, dekk til og sett til side.
  7. Risottoen:
  8. Kok opp kraften i en tykkbunnet kjele, tilsett risen og kok opp en gang til.
  9. Legg et kjøkkenhåndkle over kjelen og lekk på lokket. På denne måten absorberes noe av dampen for at risottoen skal bli tørr.
  10. La risen koke ved svak varme i 13-14 minutter (den skal ikke være helt tørrkokt, så tilsett mer væske for å holde den passe flytende).
  11. Tilsett soppen, rør forsiktig og ta risottoen av varmen.
  12. Rør i parmesan.
  13. La risottoen hvile (tildekket) noen minutter på et lunt sted før servering.

Tips: Om du vil ha noe ved siden av, har du sikkert noen rester av kjøtt eller fisk i kjøleskapet etter helgen.

Flere risottooppskrifter finner du her

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Denne rieslingen er sykt billig

Denne rieslingen er sykt billig

For denne flasken som koster 179,90, inneholder biodynamisk dyrkede druer fra toppvinmarker, er så bærekraftig den kan bli, og er signert en rieslingmagiker.

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

1. mai er for mange første vårdag. Med gode værmeldinger i vente, er det mange som vil tilbringe mest tid ute. Med denne pastaretten til middag, blir det tid til alt.

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

Det er 1. mai, og en skinkestek med sprø svor og spennende tilbehør er dagen verdig.

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Denne wokretten kan lages med eller uten kjøtt

Å woke maten byr på store valgmuligheter. Også om kjøtt skal være med blant ingrediensene.

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Her finner du siste utgave av Apéritif magasin

Som vanlig er vi innom alt fra fjerne til nære himmelstrøk, fra det sterke til det svakere, med og uten bobler, men alltid med fokus på bærekraft.