Helstekt kylling med 40 hvitløksfedd og sitron
Apéritif

Helstekt kylling med 40 hvitløksfedd og sitron

Dette er en klassisk kyllingoppskrift du bare må prøve, for har du først smakt den, er du solgt, de 40 hvitløksfeddene til tross.

Fremgangsmåte

1. Ta ut kyllingen og skyll den i kaldt vann. Tørk kyllingen godt med papir og krydre den innvendig og utvendig med salt, pepper, litt tørket timian og eventuelt estragon.
  2. Vask sitronene godt og del dem opp i båter. Fyll kyllingen med ½ sitron i båter, laubærblad, hakket frisk timian og 15 - 20 hvitløksfedd som du knuser lett med flatsiden av en kniv.
  3. Brun kyllingen på alle sider over middels høy varme i litt smør i en panne.
  4. Ha litt smør i bunnen av en ildfast form/ jerngryte/ leirgryte eller liknende, og ha i resten av hvitløksfeddene og sitronene, grovkuttet løk og persillen som du river grovt.
  5. Legg den brunede kyllingen på toppen og ha litt smør i klatter over. Sett inn i forvarmet stekeovn ved 175 grader i ca 1½ time.
  6. Når kyllingen er ferdig (det kommer klar væske ut når du stikker en kniv inn i låret på kyllingen), tar du den ut og lar den hvile i minst 20 minutter før du deler den opp.
  7. Sil fra sausen i pannen og pisk gjerne inn litt kaldt smør.
  8. Server kyllingen med sausen, de karamelliserte hvitløksfeddene, ovnsstekte grønnsaker, ris, ristet brød eller couscous ved siden av.

Tips: Selv om du bruker mye hvitløk i denne retten karamelliseres disse ved steking og du får en herlig smak uten den sterke hvitløksaromaen mange ikke liker.

Dersom du bruker en leirgryte er det viktig at du setter den i vann i minst en ½ time før du bruker den.

De beste oppskriftene med kylling finner du her

Og finner du veldig mange andre spennende oppskrifter med kylling

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Pinot noir fra denne Burgund-utposten i 2022-årgang smaker knallgodt

Pinot noir fra denne Burgund-utposten i 2022-årgang smaker knallgodt

Selv på regionalnivå er kvaliteten topp, og her får du sågar god valuta for pengene, noe som er sjeldent fra Burgund i dag.

Denne rieslingen er sykt billig

Denne rieslingen er sykt billig

For denne flasken som koster 179,90, inneholder biodynamisk dyrkede druer fra toppvinmarker, er så bærekraftig den kan bli, og er signert en rieslingmagiker.

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

1. mai er for mange første vårdag. Med gode værmeldinger i vente, er det mange som vil tilbringe mest tid ute. Med denne pastaretten til middag, blir det tid til alt.

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

På 1. mai er det tradisjonsmat som gjelder

Det er 1. mai, og en skinkestek med sprø svor og spennende tilbehør er dagen verdig.

Pannestekt skrei med tomat og løk

Pannestekt skrei med tomat og løk

Om det er skrei eller torsk du velger, så blir den saftig og mettende med denne enkle tilberedningen.

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Japansk-peruansk fusion sprer seg

Det pikante søramerikanske fusionkjøkkenet nikkei blander peruanske råvarer med japansk knowhow. På Issei i København har den tidlige sushikokken Christian Paradisi kastet seg over sjangeren og setter opp filialer flere steder i verden.