Ribbe som gjør glad - med rød surkål og portvinssvisker
Foto: Aina C. Hole, Opplysningskontoret for kjøtt

Ribbe som gjør glad - med rød surkål og portvinssvisker

Dette er ribbe som gjør alle glade med masse godt tilbehør. Start dagen i forveien, eller i alle fall tidlig om morgenen julaften eller samme dag som ribba skal nytes.

Fremgangsmåte

Ribba:

1. Start dagen i forveien, eller i alle fall tidlig om morgenen julaften eller samme dag som ribba skal nytes.
  2. Gni inn ribbesvoren med salt og legge den opp ned i en langpanne med vann. Det bidrar til å bløte opp svoren og forberede den på å bli sprø.
  3. Hvis ribba ikke er rutet eller ribbeina saget over på forhånd, bør du be om at det gjøres av kjøttdiskpersonalet.
  4. Kjøper du fryst ribbe er det lettest å rute svoren mens ribba fremdeles er halvfrossen. Tin ribba i kjøleskapet, da blir væsketapet minst.
  5. Svoren rutes med en skarp og spiss kniv ca ½ cm ned i spekket. Prøv å få rutene parallelt med ribbeina, da blir det lettere å skjære opp senere.
  6. Ta ribba opp av vannet og tørk den godt. Gni inn med salt og pepper.
  7. Sett ovnen på 230 grader over- og undervarme eller 210 grader varmluft.
  8. Legg en asjett i bunnen på en langpanne, legg ribba over slik at asjetten ligger på midten og sørger for en forhøyning på midten. Da dreneres fettet vekk, og svoren blir lettere sprø.
  9. Hell 2-3 dl vann i panna og dekk med aluminiumsfolie. Stek ribba i ca. 30 minutter.
  10. Fjern folien og skru ned ovnen til 200/185 grader og stek videre ca. 1½ time. Pass hele tiden på at det er vann i panna.
  11. Fyll eventuelt på med vann om nødvendig.
  12. Hvis ikke ribba har fått sprø svor etter endt steiketid, kan du sette den øverst i ovn under grill maks overvarme, varmluft eller turbogrill-programmet (varmluft + grill). Men pass endelig godt på og dekk eventuelt til områder med sprø svor med aluminiumsfolie, så de ikke blir brent.
  13. Ta ribba ut av ovnen og la den stå på kjøkkenbenken i minst 30 minutter. Slik beholdes saftigheten i ribba. Fettet bidrar til at den holder seg god og varm gjennom hele hviletiden.
  14. Hell stekesjyen og fettet fra ribba i en liten kjele. Skum av fettet og ta vare på det til neste lutefiskmiddag.
  15. Varm opp stekesjyen og server til ribba sammen med rød surkål og portvinssvisker samt gode poteter. For full pakke tar du også med medisterkaker eller -pølser.

Rød surkål:

1. Snitt kålen fint opp og legg den lagvis med salt, karve og epler skåret i båter i en kjele.
  2. Tilsett vin eller vann, eddik og sukker.
  3. Kok opp og la alt trekke i ca. 45 min.
  4. Rør godt innimellom.
  5. Rør inn smør eller fett fra ribba i surkålen før servering.

Portvinssvisker:

1. Varm opp - ikke kok - portvin, krydder, klementinskall og svisker. Avkjøl.
  2. Hell av laken før servering eller ta opp sviskene du skal bruke og la resten ligge i laken.
  3. De holder seg lenge i kjøleskap. Dette er for øvrig et godt julegavetips både til den som elsker ribbe og den som foretrekker kalkun.

Sendt inn av Apéritif

Drikke som passer til denne oppskriften

Gjør som brasilianerne - sørg for feststemning med caipirinha
Ukens drink

Gjør som brasilianerne - sørg for feststemning med caipirinha

Caipirinha betyr «liten mann fra landet» og er Brasils nasjonaldrink. Den lages av cachaça som er laget på samme måte som mye rom. En sterk, men likevel frisk drink som derfor er manges favoritt.

Denne kaken vil skinne som sola på kakebordet

Denne kaken vil skinne som sola på kakebordet

Vi er underernærte på sol, og ukens kake er en hyllest til all den gode solvarmen vi har i vente. En super kake å sette på kakebordet til sesongens store fester,

Se alt det gode du kan lage med makrell
Oppskrifter makrell

Se alt det gode du kan lage med makrell

Denne råvaren som er blant de billigste i fiskedisken, er på sitt beste nå og kan trylles med på kjøkkenet. Her finner du mange fristende oppskrifter.

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

By på en vårlig og veldig lettlaget pastarett

1. mai er for mange første vårdag. Med gode værmeldinger i vente, er det mange som vil tilbringe mest tid ute. Med denne pastaretten til middag, blir det tid til alt.

Smak uforglemmelig mat og viner fra California i Oslos eldste trevilla
Winemakers Dinner 30.mai i Oslo

Smak uforglemmelig mat og viner fra California i Oslos eldste trevilla

Vi byr på fabelaktige viner fra California kombinert med utsøkt mat i historiske omgivelser den 30. mai.

Pinot noir fra denne Burgund-utposten i 2022-årgang smaker knallgodt

Pinot noir fra denne Burgund-utposten i 2022-årgang smaker knallgodt

Selv på regionalnivå er kvaliteten topp, og her får du sågar god valuta for pengene, noe som er sjeldent fra Burgund i dag.