Slik lager du lutefisk

Denne gangen er det en skjelvende delikatesse, lutefisken, som Ole Martin Alfsen tar for seg i disse videoene.
20 Desember 2005 - 16:27

Herlig perfekt tillaget lutefisk som flaker seg perfekt servert sammen med tradisjonelt tilbehør - dette er toppen av lykke i juletiden for mange.

Nedenfor finner du en rekke videoer for tilberedning av lutefisken og tilbehør, samt deres respektive oppskrifter.

Firestjerners kokk
Mesterkokken Ole Martin Alfsen fra Kulinarisk Akademi i Oslo, som også er kjent fra TVNorges Firestjerners middag, tar deg denne gangen gjennom de viktige trinnene for at lutefisken skal bli helt perfekt.

I tillegg lærer han deg hvordan du på enkelt vis lager sprø bacon og din egen ertestuing.

Nederst i artikkelen finner du alle de gode oppskriftene til verdens beste lutefisk.

Ved å klikke på lenkene nedenfor blir du videresendt til videoene på VG TV.

Her kan du se videoene som er produsert av VG Nett i samarbeid med Apéritif:

Slik lager du lutefisk

Ole Martin Alfsen fra Kulinarisk Akademi viser deg hvordan du lager perfekt lutefisk til jul.

Slik lager du ertestuing og bacon

Ole Martin Alfsen fra Kulinarisk Akademi hjelper deg å lage ertestuing og sprø bacon til lutefisken.

Slik blir lutefisken perfekt på kort tid

Fremgangsmåte

1. Lutefisken kan kokes i kjele eller ovn, men ovn er klart å foretrekke.
  2. Dryss over godt med havsalt og la fisken stå i minimum 20 min.
  3. Skyll sa av saltet, tørk fisken og skjær den i passe store serveringsstykker (så like på størresle som mulig).
  4. Legg en tallerken i en langpanne så kraften fra fisken kan renne av under tilberedningen. Legg lutefisken med skinnsiden ned på tallerkenen.
  5. Dekk panna med aluminiumsfolie og bak fisken i ovnen på ca 200-250 grader.
  6. Tiden avhenger av tykkelsen og størrelsen på fisken samt ovnstemperaturen. Varmluftsovn er raskere enn vanlig ovn. Små tynne fileter trenger 8-10 minutter i en varmluftsovn, større stykker opp til 20-25 minutter.

Er du i tvil: fisken er ferdig når den lett flaker seg. Løft derfor på folien og sjekk underveis.

Slik koker du lutefisk perfekt

Ekte eller uekte lutefisk?

Slik bruker du lutefiskrestene

Verdens beste ertestuing til lutefisken

Dette drikker du til lutefisk

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Lag din egen personlige kokebok enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne.

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

Ertestuing av Ringerikserter

Fremgangsmåte

Av ringerikserter:
Skyll og bløtlegg ertene i kaldt vann i ca. tre timer. Kok opp nytt vann og ha ertene oppi. La småkoke i 30-40 minutter.

Når ertene er møre, men ikke most, tilsettes smør, salt, sukker og pepper.

Av vanlige grønne erter:
La ertene ligge i vann natten over. Kok dem møre i nytt vann, så mye at det dekker ertene.

Lag jevning av melk og hvetemel.

Rør inn jevningen og la stuingen koke i 5-6 minutter. Smak til med salt.

Slik lager du kjøttkaker med ertestuing.

Kanskje du heller vil ha kålstuing til

Her får du svært så praktiske kokketips

Her kan du søke i over 20 000 oppskrifter

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Få dagens rett som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Drikke som passer til denne oppskriften

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl