Cheval-Blanc lanserer argentinsk vin

Eierne av Cheval-Blanc, LVMH (Moët, Hennessy, Louis Vuitton), lanserer Cheval des Andes , en ikke helt rimelig "mini-Cheval-Blanc", som beregnes å koste rundt $80 når den når butikkhyllene senere i år.

Cheval des Andes'' myke og elegante stil kan være med på å gi sør-amerikanske viner et nytt ansikt. 2001-årgangen, som er den aller første, vil bli lansert senere i år. Den vil bli presentert på Vinexpo i Bordeaux, men en fatprøve smakt i forrige uke på Cheval-Blanc, viser gode takter for nykommeren.

- Vi ønsket å produsere en vin som kunne gi forbrukerne et annet inntrykk av Latin-Amerika, forteller Pierre Lurton, direktør for Cheval-Blanc.

Vinen, som er laget av 60 prosent Cabernet Sauvignon og 40 prosent Malbec, er for ordens skyld ikke laget i en moden og fruktdreven stil, slik de fleste andre Malbec-baserte argentinere er.

Cheval des Andes ble dannet i 1999, men ingen vin ble lansert det året. 2000-årgangen var elendig, og 3000 kasser ble produsert av 2001-årgangen som nå snart altså finner veien til hyllene. Grunnlaget er Malbec-druer fra 74 år gamle vinstokker, samt Cabernet Sauvignon med en gjennomsnittsalder på 15 år.

På sikt vil 5 ha bli plantet med Cabernet Franc fra Cheval-Blancs vinmarker i Bordeaux.

Les mer her

Kommende kurs

Forsiden akkurat nå

Slovenske viner fortjener din oppmerksomhet

Vinlandet Slovenia er i stor utvikling med en rekke unge entusiastiske vinmakere som har stor vilje og ikke minst evne til lykkes på det internasjonale vinmarkedet. Særlig positivt er det at de prioriterer mange av sine lokale druer, hvilket gjør slovenske viner mer unike. Les hele saken

Til toppen