Felt for ulovlig markedsføring

Felt for ulovlig markedsføring

– Ingen god idé å eksperimentere med markedsføringen, sier svenske myndigheter.

De svenske importørene Hermansson & Co og Enjoy Wines & Spirits er felt for ulovlig markedsføring.

Sistnevnte annonserte for rosévinen Girasol i magasinet Emma med bilde av et sommerlandskap fulgt av teksten ”Summertime is in your heart”. Sammenkoplingen av sommer og alkohol bryter med alkohollovgivningen, konstaterer alkoholgranskningsmannen.

Hermansson & Co strøk etter at avsenderen i en reklamekampanje ikke kom tydelig fram. Etter regelverket skal en annonse inneholde informasjon som gjør at leseren kan fastslå hvem som står bak budskapet.

I Sverige kan en annonse for alkohol bare inneholde et foto av selve varen eller råvaren som inngår i produktet. Bildet kan vise én gjenstand og ett varemerke. Importører forsøker stadig å sprite opp reklamemateriell, skriver WOW News. Det er ikke smart, ifølge alkholgranskningsmannen.

– Det er ingen god idé å eksperimentere. Loven er tydelig, og forsøk på å tøye den kan føre til enda strengere regelverk, sier Mattias Grundström til nettstedet.

Forsiden akkurat nå

Cocktails med noe attåt og karaoke for lukkede dører. Det er oppskriften for Bergens hotteste bar akkurat nå

Bak store persienner, en låst dør med en ringeklokke, i en av byens trange gater, finner du Bergens nyeste tilskudd i barverdenen. Lukket Selskap heter baren, og nå er målet for barsjef Odd Fjeldsgaard Rasmussen og eierne i Bargruppen å gjøre byen mer internasjonal. Les hele saken

Til toppen