Glutenfritt øl i Norge

Nå er det første glutenfrie ølet til salgs i Norge til glede for alle med sykdommen cøliaki.
31 Januar 2007 - 10:45

Navnet er Glutaner, og det skal i følge importøren Strag AS være det første ølet som er garantert uten gluten.

Ølet er utviklet av det nederlandske selskapet Glutaner B.V. og er produsert på lisens av det belgiske bryggeriet Huyghe. Sammen med Huyghe har Strag AS utviklet en spesialtilpasset versjon av Glutaner for Norge.

Glutaner er brygget spesielt for dem som er rammet av sykdommen cøliaki. Dette er en sykdom i tynntarmen som er mer kjent som glutenallergi. Ølet kan dog med fordel drikkes av andre - spesielt de som vil ha lavt inntak av karbohydrater.

Etterspørsel
- Dette er det ølet vi har hatt mest etterspørsel etter de senere årene, sier Arve Røys Stranden i Strag AS.

Glutaner selges i Meny og Ultra-butikkene, og i flere av Norgesgruppens samarbeidende kjeder. Ølet selges også i flere frittstående øl- og mineralvannsbutikker over hele landet.

Sykdommen Cøliaki fremkalles av gluten. Dette er en proteinforbindelse som finnes i hvete, rug, bygg og spelt (urhvete). Når gluten kommer ned i tarmen fører dette til en skadelig immunreaksjon i slimhinnen hos en som er rammet av sykdommen.

Blir sjekket
Glutaner er brygget med kornsortene teff, sorghum og ris. Når hvert brygg er ferdig blir det sjekket for eventuell tilstedeværelse av gluten. Bryggeriet garanterer derfor glutenfrihet i ølet.

Brygget passer både som forfriskning og til de fleste glutenfrie retter, som glutenfri pizza/pasta, fisk/skalldyr og retter av lyst og mørkt kjøtt.

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet
Ukens drink

Feir våren med en gyllengrønn drink - og ta samtidig en vårsjau i barskapet

For har du en flaske av den irrgrønne syrlige eplelikøren, gjør den en hederlig jobb sammen med amerikansk whiskey og litt lime.

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

En klassisk rett med flyndrefilet i ruller smaker alltid godt

Det er kanskje sjelden du plukker med deg flyndre fra fiskedisken. Det er det altså all grunn til å gjøre noe med.

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte
Biffgryte med grønnsaker

I dag kommer søndagsmiddagen fra en gryte

En lettlaget kjøttgryte som denne er perfekt søndagsmiddag når du har mest lyst til å tilbringe dagen utendørs.

Lær alt om champagne av en proff
Vinsmaking i Oslo 06. mai

Lær alt om champagne av en proff

Lær mer om verdens beste musserende viner og smak 9 elegante champagner med vår egen vinekspert Marte Øyen Nordahl