Helsetilsynet skriver i et brev til Bryggeriforeningen at det ferske nettstedet Drikkeglede.no bryter reklameforbudet på flere punkter, skriver det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.
Blant annet heter det at nettstedet inneholder en lang rekke bilder øl alene og sammen med mat og mennesker i ulike drikkesituasjoner. Slik avbildning er alkoholreklame, ifølge Helsedirektoratet.
Direktoratet trekker også fram ølvelgeren ''Finn ditt øl'' som alkoholreklame. I ølvelgeren ligger det omfattende produktinformasjon om en lang rekke øltyper ut fra farge, smak og bryggeri. Tekst, bilder og symboler i ølvelgeren bryter loven, mener direktoratet.
Helsedirektoratet ber nå Bryggeriforeningen fjerne dette innholdet fra nettsiden, hvis ikke kan det bli aktuelt å ilegge tvangsmulkt.
Han sier dagens medievirkelighet kun vil skape én vinner, store utenlandske produsenter av alle typer alkohol.
- Vi bombarderes med alkoholreklame på utenlandske tv-kanaler i norske stuer, på internett, gjennom sportssendinger fra utenlandske arenaer og i utenlandske blader. Og nordmenn reiste på 13,5 millioner utenlandsturer i fjor, der vi eksponeres for alkoholreklame. Reklame påvirker kun maktforholdet mellom de ulike aktørene i markedet, sier Nome.
Bryggeriforeningen erkjenner at innsigelsene kan være vanskelige å håndtere på forvaltningsnivå og ber derfor om at saken forelegges politisk ledelse i Helse- og omsorgsdepartementet.