Hvitt med trøkk

Mange liker ikke hvitvin fordi "det smaker så lite" eller fordi de synes de tørre hvitvinene blir for magre eller lette nærmest uansett prisklasse. Ukens vin er motsatsen til de smakslette hvitvinene. Den er rik med god friskhet hvilket er en forutsetning
25 April 2001 - 02:00

Hvitvinene fra Friuli i det nordøstre hjørnet av Italia er skikkelig i vinden både blant italienske vinelskere og de utenfor landets grenser. Og det i en tid da hvitvin sliter. Det er som kjent rødvin folk vil ha og selv til helt typiske hvitvinsretter. Årsaken til at Friulis hvite er så ettertraktete er derfor lett å forstå. De er svært smaksrike og de skiller seg ut. Her er det ikke bare de internasjonale druene som chardonnay og sauvignon. Du finner dem her også, men veldig ofte i blandinger med lokale druer som er høyeste mote.

Ukens vin Tocai Friulano Superiore 1999 (KK889931, kr 146,65, Ca de' Vin) er imidlertid ingen blanding. Den er laget av en lokal drue som har vært arbeidshesten i området. Den har gitt hverdagsvinen for å skylle ned den lokale maten som er en interessant blanding av italienske, østerrikske og slovenske mattradisjoner. Ganske fet mat som trenger gode syrer. Siden druen i varme år kan være syresvak, ble druene høstet tidlig, før de var umodne hvilket resulterte i ganske så nøytrale viner.

Med dagens kunnskap om druedyrking og moderne vinfremstilling har tocai friulano fått fornyet interesse. Og Roncho di Manzano som er produsenten bak ukens vin er en av de som har grepet på denne druen. Som de fleste andre produsenter gjør i dag høster de nå druene når de er modne men men ikke overmodne. Og avlingen holdes nede ved at halvparten av druene fjernes før de er modne for at de som er igjen på vinstokken skal få regjere alene.

Resultatet er en smaksrik vin med mye modne fruktaromaer og noe krydder som likevel har god friskhet. En riktig flott og ikke minst allsidig matvin som passer like godt til smaksrike fiskeretter som til kylling eller annet lyst kjøtt. Eller hvorfor ikke til en deilig vårlig tallerken med asparges og spekeskinke. Du får neppe tak i den uendelig delikate San Daniele-skinken fra Friuli og som mange foretrekker fremfor den fra Parma, men sistnevnte er selvsagt ikke så verst den heller.

Roncho di Manzano drives av en meget sjarmerende kvinne ved navn Roberta Borghese. Mannen, svogeren og svigerfaren står bak huset Livon som tilhører samme høye kvalitetsskiktet i Friuli, men Roberta gjør sine helt egne saker, og det med svært gode resultater. I motsetning til mange andre i området, lager hun like mye rødt som hvitt. På samme måten som for de hvite vinene har de røde god konsentrasjon og karakter. I området dyrkes det mye merlot og cabernet sauvignon samt cabernet franc hvilket lett kan gi vinene et veldig internasjonalt preg særlig når nye franske fat tas i bruk. Men Robertas rødviner er svært elegante.

Tilgjengelig i Norge for restaurantbransjen er Ronc di Rosazzo Rosso 1998 (CA1030, kr 163,93) som er en innsmigrende, rund og smaksrik rødvin med bløte tanniner men likevel tydelig karakter. Den er laget av cabernet sauvignon, merlot samt den lokale druen refosco som er den som gir vinen det lille ekstra.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Ukens drink