Norges første kaffekjede har et godt grep om markedet for utekaffe i Oslo, men skjenker også bæringer i Asker og Sandvika. Nå har Kaffebrenneriet dratt lenger ut på landet – til Jessheim.
– Det er spennende å ferdes på nye marker, sier Steinar Paulsrud, en av gründerne til Kjedemagasinet.
Samtidig, på et av Oslos travleste steder, er en nykommer i det norske kaffemarkedet snart klar til å klippe snoren til det som skal bli selskapets norske flaggskip. Fra Oslo City skal Starbucks erobre Norge: I Trondheim, Bergen og Stavanger leter selskapet etter steder hvor mange mennesker passerer i løpet av en dag.
LES OGSÅ: Starbucks vil vestover
Starbucks-strategene vet nøyaktig hvor de vil, men mange av drømmestedene er allerede opptatt. Derfor vil de heller ikke røpe hvilke steder eller byer de sikler på – før de har sikret seg byttet, skriver Aftenposten.
– Målet er å bli markedsleder innen tre år, har Jens Ulltveit-Moe proklamert. Et av selskapene hans har fått jobben med å gjøre Starbucks til en suksess i Norge og Sverige.
Paulsrud i Kaffebrenneriet Norges største kaffebarkjede, Kaffebrenneriet, frykter ikke konkurransen fra Starbucks.
– Det er en kvalitet på kaffen i Oslo og Norge som det er vanskelig å konkurrere med. Norske kunder er veldig kvalitetsbevisste, sier han. Han tror likevel Starbucks vil bli en stor aktør.
– De vil bidra til at det blir solgt et større antall kaffedrikker i Norge og sørge for at flere unge begynner å drikke kaffe. Men det vil også være god plass til de eksisterende kjedene, tror Paulsrud.