Det er særlig promotiltak som happy hours samt sponsoring av musikk- og sportsevenement den britiske legestanden vil til i livs i en rapport utarbeidet av British Medical Association (BMA).
Der hevdes det at dette er nødvendig for å stoppe de mange kreative måtene alkoholen promoteres overfor særlig unge mennesker, i følge The Times. Rapporten som bærer titelen "Under The Influence" trekker også frem bruken av internett og mobil, særlig sosiale medier som Facebook og sms-tjenester. Legene ønsker seg også økte alkoholpriser samt at tilbud av typen "2 for prosent av 1" forbys.
Den britiske alkoholindustrien bruker 8 milliarder kroner årlig på markedsføringstiltak. Dr Vivienne Nathanson, forsknings- og etikksjef i BMA, understreker at foreningen ikke ønsker totalavhold, men påpeker at "faktum er at unge drikker mer fordi hele resten av befolkningen gjør det, og vårt samfunn er fylt opp av budskap som er positive til alkohol."
Don Shenker, sjef for Alcohol Concern (parallellen til AlkoKutt) er ikke i tvil: " Den intense markedsføringen av alkohol i kombinasjon med lave priser, oppfordrer unge mennesker til å drikke mer enn det vårt helseapparat klarer å håndtere."