Kulturvandalisme i Piemonte

Å rive opp perfekte vinstokker i sin beste alder kan ikke kalles noe annet, i følge Geir Gjerdrum i Best Buys.
Aase E. Jacobsen
12 September 2011 - 12:08

Innehaver av den historiske delen av den legendariske Rionda-vinmarken i Serralunga, Tommaso Canale, døde i fjor og hans 2,2 hektar ble fordelt på tre slektninger. Geir Gjerdrum i Best Buys har nylig tatt bilder av denne parsellen og bildene viser grufulle detaljer. Mesteparten av de verdifulle vinstokkene er revet opp. Gjerdrum kaller dette for kulturvandalisme.

- Å rive opp vinmarken var intet annet en meningsløs vandalisme og sier litt om hva slags holdninger til kvalitet arvingene har. Kanskje vinstokkene ikke gav høy nok avling for dem, spør en fortørnet Gjerdrum. Han legger til: - Vinmarken var i fantastisk stand og ble drevet i hovedsak på samme måte som Luca Roagna gjør det i sine vinmarker. Ingen gjødsel eller sprøytemidler, ingen kloner, kun selection massale, dessuten viltvoksende gress og urter i vinmarken. Vinstokkene var mellom 45-65 år gamle.

Gjerdrums inngående kjennskap til denne parsellen skyldes samarbeidet med Luca Roagna som kjøpte tre årganger Rionda fra Canale (2004-2006). Den samme vinen som opprinnelig gjorde vinmarken berømt, men da med Bruno Giacosa på etiketten og kun i utvalgte år i perioden 1979 til 1993. Roagna forsøkte å kopiere Giacosas konsept ved å kjøpe vin, men fatmodne den selv. Den store forskjellen er at vinen med Roagna-etikett selges til en svært rimelig pris i Norge.

De beste i behold
2006-årgangen blir imidlertid den siste, for fra 2007-2010 fordeles vinen som fortsatt ligger i Canales kjeller på de tre arvingene. Roagna har i følge Gjerdrum fjernet alle Rionda-vinene fra sin offisielle prisliste, men Best Buys får kjøpe mer, men da med en annen etikett. Vinen er imidlertid den samme, og Roagna har riserva-utgavene av 2005 og 2006 på lager for fremtidig lansering. I øyeblikket er en spesialutgave av 2004 samt 2005 i salg.

Det er imidlertid først og fremst to av de nye eierne, Guido Porro og Ettore Germano, som har revet opp. Giovanni Rosso har bare fjernet døende planter samt dolcettoen i sin parsell som også er den mest verdifulle i hele Rionda. De aller beste plantene med en alder på mer enn 60 år er derfor i behold, i følge Rosso.

Foto: Geir Gjerdrum

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

La deg friste til å prøve en ny oppskrift med asparges
Guide
Aspargesoppskrifter

La deg friste til å prøve en ny oppskrift med asparges

I vår kokebok finnes det i alt 197 oppskrifter med asparges, her er et knippe du må prøve.