Matbørsen åpner i Bergen

Bergen får sitt eget restaurant-torg i Frescohallen.
26 Juni 2012 - 12:05

Torsdag 28. juni blir en merkedag for både bergensere og andre matglade. Da åpner Matbørsen, et restaurant-torg med seks ulike restauranter i et av byens mest ærverdige bygg, Frescohallen.

Satsingen er et resultat av Bergen kommunes ønske om å gjøre Vågsbunnen, en sentral del av Bergens eldste og verdifulle kulturmiljø og middelalderby, mer synlig og tilgjengelig både for turistene og for Bergens befolkning.

Det er selskapet KJS Holding som står bak satsingen i hallen, som stod ferdig i 1862, da den huset Bergen børs. Bygningen ble utvidet i 1893 og dekorert med fresker av Axel Revold (1887-1962) i perioden 1921-23. KJS er involvert mange steder i restaurant-Bergen, blant annet i Zachariasbryggen.

«Her skal vi samle det beste av hva som kan tilbys av mat og drikke fra byen og distriktene – og fra internasjonale menyer». Det sa prosjektleder for Matbørsen, Steinar Knutsen, til BT da det ble klart at KJS-gruppen ville satse på mat i det gamle Bergen Børs-bygget.

Når Matbørsen åpnes, består tilbudet imidlertid av Tapasrestauranten Chili, fire Zupperia-steder som skal satse på henholdsvis wok, sushi, vietnamesisk og asiatisk, en italiensk deli og en fransk café. I kjelleren kommer ølstedet Børskjelleren og en italiensk restaurant.

– Matmiljøet i Bergen trenger et løft. Det hadde vært topp å få lokal, kortreist mat inn på et slikt sted, sier Eva Danielsen, oldermann for Bergen Kokkenes Mesterlaug.

– Når man åpner en Matbørs i Frescohallen med de dype kulturelle røttene, hadde det vært hyggelig om det gikk an å få noe lokal mat, sier hun til BT.

Åpningen av Matbørsen markeres med et pressemøte klokken 12, før dørene åpnes offisielt klokken 20, skriver KJS Holding i en pressemelding.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Intet er vel bedre enn hjemmelaget pizza - også den helt uten kjøtt. Rykende fersk fra stekeovnen, har de pizzasteinplate, blir bunnen enda sprøere.

Berlins mest politiske Michelin-restaurant med hyper-kortreist profil og mobilforbud

Nobelhart & Schmutzig har som mål å dokumentere den nordøstre delen av Tysklands. Med en svært variert vinliste, en god dose teater og en sjenerøs mengde klubbatmosfære, tilbys i tillegg en unik pakke på Berlins store restaurantscene.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

La deg friste til å prøve en ny oppskrift med asparges
Aspargesoppskrifter

La deg friste til å prøve en ny oppskrift med asparges

I vår kokebok finnes det i alt 197 oppskrifter med asparges, her er et knippe du må prøve.