Nok en vending på Theatercaféen

Ting skjer på Theatercaféen og det skjer fort. To av tre i den nye klubbledelsen tar sluttpakke. Hotell- og Restaurantarbeidernes forbund raser.
25 April 2007 - 10:00

Tredjemann i den nye klubbledelsen er kokk og beholder lønnen sin.

Leder Eli Ljunggren i Hotell- og Restaurantarbeidernes forbund (HRAF) har gått ut med knallhardt skyts mot den nye klubbledelsen på Theatercaféen. Dette skjedde etter at klubbledelsen signerte en ny lønnsavtale med ledelsen.

Den forrige klubbledelsen har vært i konflikt med restaurantledelsen om de nye lønnsbetingelsen siden mai i fjor. Men nylig ble klubblederen kastet. Det nye klubbstyret har altså valgt å signere en ny avtale med ledelsen.

- Denne avtalen er det største makkverket jeg har sett. Den nye klubbledelsen har en helt annen agenda fordi de ikke skal fortsette å jobbe der, sier Ljunggren til E24.no.

Lang konflikt
Den nyvalgte nestlederen i klubben, Jon-Terje Isaksen, mener at avtalen ikke er dårlig for de ansatte.

- Denne konflikten har pågått i over et år nå, og avtalen vi nå har signert var ikke et spørsmål om å være for eller i mot prosentlønn, men for eller i mot oppsigelser og konkurs. Det er snakk om å sikre 206 arbeidsplasser, så her måtte vi ta signalene fra ledelsen, sier Isaksen.

Kursskifte
Isaksen sier at det nye klubbstyret ble valgt søndag av et flertall blant de ansatte, og at styret har tatt medlemmenes signal om et kursskifte.

- Vi har representert flertallet. Alternativet til dette kompromisset er at restauranten hadde blitt stengt på mandag. Jeg ser på dette som en løsning, sier han.

Fortsatt tariff
- Nå må vi legge denne saken bak oss. Det er så mange det berører av ansatte, og det har store ringvirkninger. En stor del av gjestene våre er bekymret. Nå er det på tide å se fremover og drive restaurant igjen, sier han.

Ble kastet
Hovedtillitsvalgt Svein Frode Pettersbakken var servitørenes frontsoldat mot ledelsen. Så ble han han kastet som leder for klubben.

Pettersbakken var klubbleder for servitørene i to år og sist søndag stilte han til gjenvalg på klubbens årsmøte. Men der tapte han etter et benkeforslag.

Pettersbakken mener han ble kastet fordi han ikke ville gi seg i kampen for å bevare tariffavtalen.

- Det er veldig spesielt at en hovedtillitsvalgt blir kastet på bakgrunn av at han forsvarer en tariffavtale, sier Pettersbakken til E24.no.

- Jeg må jo si at det overrasket meg at jeg blir kastet et halvt år etter at jeg mer eller mindre ble genierklært av de ansatte. Jeg forsvarer tariffavtalen, og jeg kan ikke sitte og forhandle om sluttpakker. Jeg kan ikke selge kollegene mine for judaspenger, for en slikk og ingenting, sier Pettersbakken.

Underskudd
Theatercafeen i Oslo er godt besøkt, men går med dundrende underskudd. Årsaken er høye personalkostnader. I følge selskapet Theatercafeen AS går hele 54 prosent av omsetningen til personalkostnader.

Børre Kleivan er daglig leder for Theatercafeen AS og bekrefter brudd i forhandlingene mellom de ansatte og cafeens eiere, som er Hotel Continental.

Reddes?
Nå truer Kleivan med å legge ned den ærverdige kafeen. Men restauranten kan reddes av en konkurs.

På den måten kan eierne bli kvitt forpliktelsene de har overfor de ansatte, skriver Finansavisen.

Knut Ro er advokat og konkursekspert og i følge ham finnes det gunstige løsninger for eierene i tilfeller som Theatercafeens.

- Hvis eierne får kjøpt konkursboet og driver videre, har de ansatte ingen krav på å fortsette i sin stilling, sier Ro til avisen.

Store underskudd
Det er ingen hemmelighet at cafeen har slitt med underskudd de siste årene. Og hovedårsaken er altså høyere personalkostnader enn hva som er vanlig i bransjen.

Gjennomsnittslønnen i selskapet er 310 000 kroner for 75 prosent stilling, men lønningene varierer kraftig. I følge en gammel tariffavtale skal de ansatte ha 12,5 prosent av omsetningen på bordene de betjener.

Forslag
Klubben ved Theatercafeen har lagt frem et forslag som vil redusere underskuddet til mellom 2,5 og 3 millioner kroner. Men ledelsen synes ikke dette er nok.

"Brudd i lønnsforhandlingene og et underskudd som ikke kan fortsette, kan føre til at Theatercafeen kan bli stengt", står det i en pressemelding fra kaféledelsen. Styret skal ta en endelig beslutning i neste uke.

To løsninger
Ledelsen ønsker å gjenoppta forhandlingene med de ansatte og har foreslått to forskjellige løsninger som begge er basert på timelønn. Begge disse skal ha blitt blankt avvist av servitørenes fagforening.

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.