Nye viner fra Brand Partners

I mai lanserer Brand Partners to økologiske viner fra Carmen; Nativa cabernet sauvignon og Nativa chardonnay. I takt med at markedet for økologiske produkter øker, skyller også nå den grønne bølge over vinprodusentene.
03 Mai 2001 - 02:00

Viña Carmen har kalt sin økologiske vin for Nativa. Carmens egen vingård, Alto Jahuel i Maipo Valley, ble deres prøveprosjekt for økologisk dyrket vin.

Økologisk vin er et forholdsvis nytt konsept innen vinproduksjon. Det er harmonien med naturen som står i sentrum. Cabernet sauvignon-stokkene ble plantet i 1990 og er verken sprøytet eller tilsatt kunstgjødsel siden 1994. Druene er høstet for hånd.

Nativa Chardonnay 1999
produsent / distrikt: Carmen / Chile - Maipo Valley
VSD 14199
Veil. grossistpris inkl. mva 129,00
Vinmonopol nr. 45422 - pris kr 139,00

Nativa Cabernet Sauvignon
produsent / distrikt: Carmen / Chile - Maipo Valley
VSD 14198
Veil. grossistpris inkl. mva 138,00
Vinmonopol nr. 45423 - pris kr 154,00

Andre nyheter:

Havana Club Anejo Reserva
VSD 14186
Veil. grossistpris inkl. mva 329,00
EPD 979716
Vinmonopol nr. 45427 - pris kr 349,00

Dette er en nydelig gylden kubansk rom. Blomsteraktig duft med hint av vanilje og lett tobakk - etterfulgt av mer robust bouquet, som er resultat av lagring på eikefat. Anejo Reserva gir et sterkt, smakfullt brennevin med elegant kompleksitet. Den har lang ettersmak av kakao, kaffe, tobakk og krydder. Anejo Reserva anbefales å nytes bar, gjerne med en Havana-sigar.

Becherovka
VSD 14197
Veil. grossistpris inkl. mva 315,00
EPD 975151
Vinmonopol nr. 45426 - pris kr 329,00

En hemmelig blanding av urter og krydder, kombinert med lagring på eikefat, gir den karakteristiske Becherovkasmaken og en delikat farge. Becherovka passer som ingrediens i svært mange longdrinks, og anbefales spesielt med Tonic.

Jacob''s Creek Reserve Chardonney 1999
produsent / distrikt: Orlando / Australia - Barossa Valley
VSD 14163
Veil. grossistpris inkl. mva 126,00
EPD 937003
Vinmonopol nr. 45425 - pris kr 139,00

Denne vinene har en gylden gul farge med grønnskjær. Duften går i retning av sitrus og melon, med hint av nøtter og smørmalt. Elegant anslag med tydelig sitrus og melon i smaken med en kompleks avslutning med smørmalt og flott integrert eik. Anbefales til skalldyr, fisk og lyst kjøtt.

Domaine de Grachies Côtes de Gascogne 2000
produsent / distrikt: Domaine de Grachies / Frankrike - Vin de Pays Côtes de Gascogne
VSD 14226
Veil. grossistpris inkl. mva 79,50
EPD 974410
Vinmonopol nr. 45421 - pris kr 79,90

Vinen har en lys gul farge med grønnskjær. Delikat duft med blomster og sitrus. I smak er vinen frisk og fruktig i anslaget. Den har fin balanse og flott syre med hint av stikkelsbær i avslutningen. Anbefales til Aperitiff, skalldyr og fisk.

Lagar Velho 1999
produsent / distrikt: Caves Velhas / Portugal - Douro
VSD 14154
Veil. grossistpris inkl. mva 136,34
EPD 908145
Vinmonopol nr. 45428 - pris kr 150,00

Lagar Velho har en kraftig og rik duft av røde bær. Fremtredende frukt i anslaget med noe krydder i avslutningen som strammer lett. Fin balanse mellom frukt og syre. Anbefales til storfe, småvilt, storvilt og ost.

Gran Colegiata Reserva 1993
produsent / distrikt: Bodegas Fariña / Spaina - Toro
VSD 14183
Veil. grossistpris inkl. mva 130,00
EPD 959403
Vinmonopol nr. 6282 - pris kr 148,00

Dette er moden Tinto de Toro på sitt beste. Mørk i fargen med begynnende mursteinstoner. Velutviklede dufter av myke frukter og attraktive krydder. Fyldig og bløt med lang ettersmak. Anbefales til lyst kjøtt, storfe, småfe, storvilt, småvilt og ost.

Gran Dolfos Crianza 1999
produsent / distrikt: Bodegas Fariña / Spaina - Vino de la Tierra
VSD 14182
Veil. grossistpris inkl. mva 90,00
EPD 959403
Vinmonopol nr. 37653 - pris kr 97,00

Gran Dolfos Crianza har en dyp rød farge. Frisk blomsteraromaer med snev av eik. Detter er en vellaget vin med myk og moderne profil.

Dolfos Tinto 1999
produsent / distrikt: Bodegas Fariña / Spaina - Vino de la Tierra
VSD 14184
Veil. grossistpris inkl. mva 79,90
EPD 823849
Vinmonopol nr. 37652 - pris kr 79,90

En ung, fruktig Vino de la Tierra fra området omkring byen Zamora utenfor Toro-distriktet i nord-Spania. Dolfos Tinto er en middels fyldig vin med
bærpreg i bouquet og smak. Anbefales til lyst kjøtt, storfe, småfe, småvilt, storvilt og ost.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Ukens drink

Er pina colada det beste du vet, vil du garantert like denne martini-utgaven

Det går mot stadig lysere tider, og med det kommer lysten på tropiske drinker. Her får du en forsmak med en forholdsvis mild martiniversjon av pina colada.

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter
Vinsmaking i Oslo 24. mai

Utforsk 4 stiler chardonnay kombinert med småretter

Gi helgen en pangstart – med 4 deilige viner og 4 småretter i perfekt harmoni, guidet av en førsteklasses lærer gjennom hele kvelden.

Ukens drink