Montegioco er et av bryggeriene som satser på italiensk drueøl.
Øl
Montegioco er et av bryggeriene som satser på italiensk drueøl. (Foto: Torgeir Toft Engerud)

De har funnet en ny måte å bruke druene på

Italia er med sine 597 håndverksbryggerier det tredje viktigste øllandet i denne kategorien i Europa. Bare i Slow Foods ølguide for 2019 er nå 2650 ulike øl omtalt. Deriblant stadig flere varianter av landets mest originale øltype, Italian grape ale.

Som i mange andre markeder utgjør håndverksølet bare fem prosent av det totale italienske ølforbruket. Og som så mange andre steder i verden er det snakk om en veritabel eksplosjon. Italia forbigås nå bare av England og Tyskland når det kommer til antall håndverksbryggerier.

I de nordlige og sentrale delene av landet finnes det flere mindre ølbryggerier enn i sør, og det var i Piozzo i Cuneo, Piemonte at det hele startet med Baladin i 1996. I dag er Baladin Italias mestselgende håndverksbryggeri. En av storselgerne er det lettdrikkelige hveteølet Isaac med 5 prosent alkohol. I Norge er store deler av porteføljen tilgjengelig med øl som Super og Nazionale samt alkoholfri Cola.

Baladins ølbryggeri er blitt en turistdestinasjon i Piemonte. Foto: Baladin

Birrificio del Ducato er Italias mest prisbelønte bryggeri, etter bare 10 år i drift. Bryggeriet ligger i den lille byen Roncole Verdi i provinsen Parma i nord-Italia. Deres flaggskip Viæmilia er det mest prisbelønte lagerølet i verden og kjennetegnes av blomsteraroma og diskret bitterhet.

Italian grape ale

Sågar Puglia og Sicilia har nå et titalls mikrobryggerier og på Sardinia finnes i alt åtte hvorav ett, Birrificio Barley, har fått Slow food-sertifisering. To av deres populære øl er BB 5 La Calàma og BB Boom. Det siste er et øl som er brygget med sapa (druemostkonsentrat) av vermentino. Det tilhører en ølstil som kalles Italian grape ale, og som fra 2015 er beskrevet i retningslinjene for Beer Judge Certification Program (BJCP). Den kombinerer ølets ingredienser med druemost eller vin og utnytter gjerne også modning i fat som har inneholdt vin.

Giovanni Campari startet Birrifico del Ducato i 2007. Bryggeriet holder til rett utenfor Parma - midt i matfatet. Foto: Torgeir Toft Engerud

Til og med i mikrorepublikken San Marino som er omringet av Emilia-Romagnas vinmarker, har bryggeriet med det ironiske navnet Abusivo (misbruk) brygget øl siden 2015. De bruker imidlertid ikke vin i bryggingen, men derimot egendyrket humle.

Krisen i Italia til tross er det mange som satser det de har på å kombinere lidenskap for øl med inntektsskapende arbeid. Fortsatt er boomen en trend, men den kommer med største sannsynlighet til å utvikles til en tradisjon som vil løpe parallelt med den mangetusenårige vinkulturen.

Siden strøm er dyrt i Italia, og strømregningen er ekstra høy om sommeren på grunn av luftavkjøling, prøver de fleste bryggerier å legge mesteparten av produksjonen i den kalde årstiden. Derfor er det om sommeren at de fleste ølfestivalene finner sted. De fleste besøkende er under 30, men også barnefamilier og pensjonister er å se, selv om de ikke står for den største delen av forbruket.

Rasinia i Toscana brygger Cudera som er et Italian grape ale. Foto:  Cia Erander og Daniel Gahnertz

To eksempler på sommerfestivaler i Viterbo-provinsen, rett nord for Roma, er Fermento i Tarquinia og A Tuscia Birra eller ATB i Montefiascone. På siste Fermento-festival deltok 13 bryggerier fra Lazio, Umbria og Toscana. Deriblant Rasinia som holder til i Toscana og brygger det utmerkede ølet Cudera, også det et Italian grape ale. Ølet kombinerer på en overraskende måte drikketypene beste egenskaper, først kommer maltens forfriskende tørrhet, deretter overtar vinens syrlighet gradvis over. Cudera holder 9 prosent og passer perfekt som alternativ til vin til tyngre matretter som rødt kjøtt, lasagne og lagrede oster.

Ifølge Eugenio Signorni, redaktør for Slow Foods ølguide som nå er kommet ut i sin sjette utgave, er det italienske drueølet det mest originale av alle øltyper som brygges i Italia.  I Norge er det kun Loverbeers Beerbera og Nebiulin-a – med henholdsvis barbera- og nebbiolodruer – som representerer denne kategorien i øyeblikket.

Loverbeer brygger øl med og uten druer.  Foto: Torgeir Toft Engerud

Aperitivo eller dagen derpå

Birra Aména kommer fra Umbria og har fått navnet sitt fra det italienske ordet for «stor reise», en type reise som kunstnere, forfattere og filosofer fra Nord-Europa, deriblant flere nordmenn, gjorde til Italia for å få inspirasjon fra landets skjønnhet. Spiravènto er en bière blanche med klar gulfarge og gult skum så tykt at det minner om pisket krem. Ølet som holder 4,9 prosent passer best sammen med fisk og skalldyr, men også ferske oster eller lyst kjøtt. Assium markedsføres som det optimale aperitivoølet og «dagen-derpå»-øl siden det er så lettfordøyelig. Det hadde aldri gått verken i Sverige eller Norge.

Itineris har tatt turen fra Viterbo til ølfestivalen i Tarquinia for å vise fram sine øl Foto:  Cia Erander og Daniel Gahnertz

Bryggeriet Itineris ligger i provinsen Viterbo og brygger 10 ulike ølsorter. Francigena (som fått sitt navn fra pilgrimsleden fra Canterbury til Roma) er et klart øl i trappiststil. Den myke litt søte smaken gjør det til et perfekt meditasjonsøl. Ølet med navn Tribe Whiskey infused er et birra rossa (rødt øl) på 9 prosent med en distinkt røykaktig fataroma og en tørr ettersmak.

Ølfestivalen A Tuscia Birra (ATB) i Montefiascone skiller seg mye fra de åpne luftige forholdene i badebyen Tarquinia. I Montefiascone har nemlig bryggeriene flyttet inn i små barer på gateplan i de trange og svingete middelalderssmauene i byen. Ideen er at man ønsker å ta vare på det lokale preget og former festivalen etter disse omstendighetene.

Federico Bianco hos Bellàzzi er stolt av prisene saisonølet Jana har mottatt. Foto:  Cia Erander og Daniel Gahnertz

Liker syrlig øl

Bryggeriet Bellàzzi er representert både i Tarquinia og Montefiascone og er et av de mest innovative og dristige av alle de italienske bryggeriene. De har sågar fått en pris fra Slow Food for sitt fantastiske øl Saison Jana.

- Jana er en av våre storselgere og det unike er at vi har brukt den spesielle sitrusfrukten pompia fra Sardinia, sier Federico Bianco.

Det gir et ekstra leskende og syrlig øl på 5,5 prosent. At italienerne elsker syrlig øl, dokumenteres av at de er nummer to i verden, etter USA, når det kommer til forbruk av belgisk øl.

Et annet interessant bryggeri er Free Lions med Andrea Fralleoni som grunnlegger og eier. Han har bryggeriets logo, to løvehoder, tatovert på underarmen. Det passer ekstra godt siden løver inngår også i Viterbos byvåpen.

Andrea Fralleoni i Free Lions tapper Big Zombie. Foto:  Cia Erander og Daniel Gahnertz

- Det lokale markedet er selvsagt viktig for oss, men vi eksporterer også til England og Spania, sier Andrea.

Free Lions deltar i inntil sju ølmesser i året, hvilket betyr mye for å utvide markedet.  - Her på A Tuscia Birra har vi solgt rundt 80 liter øl per kveld, sier Andrea.

Double IPA-en Big Zombie på 8 prosent er en av deres storselgere.

- Den er forfriskende om sommeren. Men selvsagt passer den året rundt, sier Andrea Fralleoni.

Kommende kurs

Forsiden akkurat nå

Til toppen