- En fantastisk tillitserklæring og et stort løft for norsk ølkultur, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen som i løpet av en måned har doblet medlemstallet.
Mikrobyggeriene produserer bare en liten brøkdel av ølet som drikkes i Norge, men de har en betydning som er langt større enn produksjonsvolumet skulle tilsi, mener Nome.
- Mange produserer øl av høy internasjonal kvalitet. De er modige og innovative og strålende ambassadører for ølkulturen og bryggerfaget, sier han.
- For oss er det viktig å søke fellesskap med andre små bryggerier. Vi konkurrerer ikke med hverandre, men er gode alternativer til kjente merkevarer fra de store bryggeriene, sier Sverre O. Øverby i Atna Øl.
Små og lokale ølprodusenter merker økende interesse fra dagligvarebutikker og serveringssteder, mener han.
- Vi lager øl med lokalt særpreg som mange ønsker å tilby gjestene eller kundene sine. Vi kjører øl til butikker og restauranter langt utenfor vårt lokalmiljø, sier Sverre Øverby.
- Vi ønsker at gårds- og mikrobryggeriene skal få lettere tilgang til dagligvarebutikker og til Vinmonopolets utsalg. For disse små ølprodusentene er det viktig å få reduserte avgifter. De trenger også større adgang til å gå ut med informasjon om ølet de lager på internett og i brosjyrer, sier Petter Nome.
Nome gleder seg over at gårds- og mikrobryggeriene får stadig større oppmerksomhet og scorer høyt på avisenes øltester. Han gir også et håndslag til landsbruks- og matminister Lars Peder Brekk, som viser stor interesse for å fremme norsk ølkultur. Ikke minst nisjeproduksjonen i by og bygd.
Grans Bryggeri har valgt å stå utenfor foreningen.