Øl på stedet hvil
Dagligvarehandelen overtar større og større andeler av ølsalget her i landet, viser ferske tall.
Redaksjonen
01 August 2008 - 12:53
Ølsalget i markedet viser nullvekst. Mens dagligvarehandelen bidrar med vekst, har utelivsbransjen omsatt vesentlig mindre enn i 2007. Samtidig selger Corona Extra som aldri før, med mangedobling av salget de siste årene.
Gjennom de siste fire årene har salget firedoblet seg. Fra å være et nisjeøl, har Corona Extra blitt en bestselger i markedet.
Nedgang
Mens dagligvarehandelen på sin side bidrar med en isolert vekst i ølsalget på 3,1 prosent, opplever utelivsbransjen nedgang.
Så langt i år har ølsalget gjennom utelivskanalen vært sju prosent lavere enn på tilsvarende tid i 2007.
Corona Extra er i dag det største Premium flaskeøl i det norske markedet, skriver Haugen-Gruppen i en pressemelding.
- Corona Extra har en sterk merkevareidentitet og en unik flaske som skiller seg ut fra konkurrentene, sier produktsjef Simen Eivindson Haugberg hos Haugen-Gruppen AS.
Forventer vekst
Haugen-Gruppen AS forventer et salg på over 6 millioner flasker i 2008. Dette er et meget høyt volum, sammenlignet med andre flaskeøl i Premium-kategorien. Corona Extra hadde over 50 prosent salgsvekst i 2007, og ligger an til nye 50-60prosent i 2008.
- Det har vært en lang vei å gå, og prosessen har vært omfattende, sier Eivindson Haugberg.
- Haugen-Gruppen har jobbet med distribusjon av Corona Extra både i utelivskanalen, og dagligvare i en årrekke. Vi har fokusert på viktigheten av å tilby kundene det originale ølet. Corona Extra gir aldri lisenser for brygging andre steder, sier han.
En flaske Corona Extra er brygget og tappet på ett av Grupo Modelos bryggerier i Mexico.
Forsiden akkurat nå