Slo til i krisetider

Slo til i krisetider

En håndfull gründere åpnet 25 nye restauranter i ly av finanskrisen.

Knivskarpe konsepter og sterk kommunikasjon er hovedingrediensene bak suksessen til de danske restauranteierne, skriver fastfood.no.

Torben Klitbo fra Cofoco, Henrik Yde-Andersen fra Kiin Kiin, Anders Aagaard Jensen fra Madklubben og Jesper Boelskifte fra Mashrestaurantene, har på under åtte år skapt mer enn 25 restauranter og spisesteder, melder Business.dk.

I tillegg har flere av dem utvidet forretningsområdene til butikker, take-away, catering og et matmagasin. Til sammen er mer enn 500 arbeidsplasser skapt. Gründerne framhever blant annet gevinster ved stordrift og lavere kostnader til etablering som årsaker til suksessen.

– Før 2007 måtte man betale 1,5 millioner kroner i såkalte nøkkelpenger bare for å åpne en bistro i Sydhavnen. Nå er utleiere lykkelige når de får en solid og god leie, sier Anders Aagaard Jensen, som i 2006 åpnet restauranten Madklubben i København. I høst åpner han sin syvende restaurant, mens to nyetableringer er planlagt i løpet av neste år.

Forsiden akkurat nå

Apéritifs Vinskole

Øk vinkunnskapen din med Apéritifs Vinskole. Fem kvelders undervisning, smaking og eksamen for kun 5450

Vi har fått mulighet til å redusere prisen betraktelig på Apéritifs vinskole. Du får nå fem kvelder med undervisning av en av Norges mest erfarne vinforelesere, smaking av til sammen 50 viner, avsluttende eksamen og diplom. Les hele saken

Til toppen