Strøm og spisekart

Det er hyggelig en sen søndag ettermiddag i januar å sitte på en av Oslos beste sushi-restauranter, Intermezzo, og se at lokalet fyller seg opp til det er helt fullt. Det er spesielt oppløftende siden det skjer i en måned som tradisjonelt er regnet som no
Redaksjonen
05 Februar 2003 - 01:00

Jan H. Amundsen
Foto: Eva Brænd

Vi skal ikke forsøke å gi deg suksessoppskriften men kun peke på et par kjensgjerninger, små ting vi plukket opp fra menyen og som blant annet fikk oss til å tenke på vår egen strømregning. For uten et meget vel tilpasset konsept både til oss som setter pris på ordentlig sushi og til nabolaget rundt ærverdige Bislet, som vi forsto mange av gjestene tilhørte, var prisene behagelig lave. Både på maten og på vinen. I disse strømregningstider der mediene bombarderer oss med den ene sjokkprisen på strøm etter den andre og vi får angst hver gang vi åpner postkassen, er uomtvistelig pris et virkemiddel vi må og kan benytte oss av. Vi som alle andre som ser at folk kniper igjen pungen og ikke tør bruke penger.

Hvis vi overser det faktum at vi må markedstilpasse oss, kan det hende at vi bommer så stygt at det faktisk blir den siste bommerten vi gjør. For å overleve må et hvert produkt eller tjeneste ta hensyn til endrede betingelser i markedet. Liten vilje til å betale er en slik betingelse. Nå vil vi ikke forstås dit hen at pris alene er en suksessfaktor og at bare du jekker ned prisen noen tiere så er lykken gjort. Resten av konseptet må selvfølgelig også holde mål og pleies og tilpasses endringer. De ansatte likeså. Ved sine anbefalinger og valg på vegne av gjesten er de i stor grad med på markedstilpassingen.

Du som eventuelt er leder har også dine oppgaver å løse i tider som disse. Oppgaver som kanskje har et annet innhold enn det du er vant med fra de såkalte gode tider. For selv om gjestene i store perioder glimrer med sitt fravær, er det viktig å holde moralen oppe, å gi oppmuntringer og å informere om hva som gjøres for å bedre situasjonen. La for all del ikke nederlagstemningen råde. Negativ omtale i mediene er selvforsterkende og hvis alle, både ledelse og ansatte er fokusert på det negative, som at nå går alt så mye verre, vil det påvirke stemningen i bedriften negativt. I den ytterste konsekvens kan det bety slappere service, slappere matkvalitet, i det hele tatt et slappere totalprodukt. Og det har du neppe råd til å la skje i tider som disse.

Jan H. Amundsen
Ansvarlig redaktør - Apéritif

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Når beaujolais nouveau er vel over, er det tid for å gå tilbake til ekte vare
+
Godbiter i pollisten

Når beaujolais nouveau er vel over, er det tid for å gå tilbake til ekte vare

Det er ikke til å komme fra at det er med beaujolais fra de 10 cru-ene, at det blir spenning. Og denne for Norge nye produsenten overbeviser stort.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

Super syrah i flere innpakninger – på et pol nær deg
+
Ukens vin

Super syrah i flere innpakninger – på et pol nær deg

Tre virkelig gode syraher servert på ulike måter, men fra samme magiske hånd.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling
+

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling

Heidi Bjerkans Credo har gjenoppstått i sin tredje og helt nye versjon på Nasjonalbiblioteket i Oslo, hvor formidling av ekte matkultur er hovedmålet – og det for alle budsjetter.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

Juleskinke og rødkål i paien er kjempegodt
Dagens rett

Juleskinke og rødkål i paien er kjempegodt

Har du rester igjen etter førjulsfesten, er det en pai du skal lage. Prøv bare denne oppskriften selv med juleskinke og rødkål.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Når beaujolais nouveau er vel over, er det tid for å gå tilbake til ekte vare
+
Godbiter i pollisten

Når beaujolais nouveau er vel over, er det tid for å gå tilbake til ekte vare

Det er ikke til å komme fra at det er med beaujolais fra de 10 cru-ene, at det blir spenning. Og denne for Norge nye produsenten overbeviser stort.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

Super syrah i flere innpakninger – på et pol nær deg
+
Ukens vin

Super syrah i flere innpakninger – på et pol nær deg

Tre virkelig gode syraher servert på ulike måter, men fra samme magiske hånd.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

Disk opp med unike hvitviner til den norske sjømaten
+
Godbiter i pollisten

Disk opp med unike hvitviner til den norske sjømaten

Det som gjør dem så spesielle er at de er laget av druer som kunne vært brukt til den letteste sherrystilen, men uten spritforsterkning.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

Denne knusktørre boblevinen har tatt Norge med storm
+
Ukens vin

Denne knusktørre boblevinen har tatt Norge med storm

Med en pris på 189,90 er den blitt en «go-to»-vin for mange på jakt etter noe som både er rimelig og ikke minst godt.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

Glad i musserende vin? Smak forskjellene og finn din favoritt!
Matkurs og vinkurs
Vinsmaking lørdager kl. 14.30 i Oslo

Glad i musserende vin? Smak forskjellene og finn din favoritt!

Er du nysgjerrig på hva som faktisk er forskjellen på musserende viner? Denne ettermiddagen får du muligheten til å smake 6 ulike musserende viner. En perfekt vinsmaking for vennegjengen!

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling
+

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling

Heidi Bjerkans Credo har gjenoppstått i sin tredje og helt nye versjon på Nasjonalbiblioteket i Oslo, hvor formidling av ekte matkultur er hovedmålet – og det for alle budsjetter.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her