Strøm og spisekart

Det er hyggelig en sen søndag ettermiddag i januar å sitte på en av Oslos beste sushi-restauranter, Intermezzo, og se at lokalet fyller seg opp til det er helt fullt. Det er spesielt oppløftende siden det skjer i en måned som tradisjonelt er regnet som no
Redaksjonen
05 Februar 2003 - 01:00

Jan H. Amundsen
Foto: Eva Brænd

Vi skal ikke forsøke å gi deg suksessoppskriften men kun peke på et par kjensgjerninger, små ting vi plukket opp fra menyen og som blant annet fikk oss til å tenke på vår egen strømregning. For uten et meget vel tilpasset konsept både til oss som setter pris på ordentlig sushi og til nabolaget rundt ærverdige Bislet, som vi forsto mange av gjestene tilhørte, var prisene behagelig lave. Både på maten og på vinen. I disse strømregningstider der mediene bombarderer oss med den ene sjokkprisen på strøm etter den andre og vi får angst hver gang vi åpner postkassen, er uomtvistelig pris et virkemiddel vi må og kan benytte oss av. Vi som alle andre som ser at folk kniper igjen pungen og ikke tør bruke penger.

Hvis vi overser det faktum at vi må markedstilpasse oss, kan det hende at vi bommer så stygt at det faktisk blir den siste bommerten vi gjør. For å overleve må et hvert produkt eller tjeneste ta hensyn til endrede betingelser i markedet. Liten vilje til å betale er en slik betingelse. Nå vil vi ikke forstås dit hen at pris alene er en suksessfaktor og at bare du jekker ned prisen noen tiere så er lykken gjort. Resten av konseptet må selvfølgelig også holde mål og pleies og tilpasses endringer. De ansatte likeså. Ved sine anbefalinger og valg på vegne av gjesten er de i stor grad med på markedstilpassingen.

Du som eventuelt er leder har også dine oppgaver å løse i tider som disse. Oppgaver som kanskje har et annet innhold enn det du er vant med fra de såkalte gode tider. For selv om gjestene i store perioder glimrer med sitt fravær, er det viktig å holde moralen oppe, å gi oppmuntringer og å informere om hva som gjøres for å bedre situasjonen. La for all del ikke nederlagstemningen råde. Negativ omtale i mediene er selvforsterkende og hvis alle, både ledelse og ansatte er fokusert på det negative, som at nå går alt så mye verre, vil det påvirke stemningen i bedriften negativt. I den ytterste konsekvens kan det bety slappere service, slappere matkvalitet, i det hele tatt et slappere totalprodukt. Og det har du neppe råd til å la skje i tider som disse.

Jan H. Amundsen
Ansvarlig redaktør - Apéritif

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Slik får du fart på muffinsene - smak av pepperkake og blåmuggost
Ukens kake

Slik får du fart på muffinsene - smak av pepperkake og blåmuggost

Pepperkaker og blåost høres kanskje litt merkelig ut, men det er en himmelsk kombinasjon - bare prøv dagens oppskrift og bli frelst.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling
+

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling

Heidi Bjerkans Credo har gjenoppstått i sin tredje og helt nye versjon på Nasjonalbiblioteket i Oslo, hvor formidling av ekte matkultur er hovedmålet – og det for alle budsjetter.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?
+
Godbiter i pollisten

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?

Ja, det er et dristig påfunn som fortjener oppmerksomhet fordi kvaliteten er av en annen verden.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol
+
Ukens vin

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol

Med 12 prosent er denne rødvinen beviset at også varmklima-vinområder kan lage en vin med både kraft og friskhet.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Slik får du fart på muffinsene - smak av pepperkake og blåmuggost
Ukens kake

Slik får du fart på muffinsene - smak av pepperkake og blåmuggost

Pepperkaker og blåost høres kanskje litt merkelig ut, men det er en himmelsk kombinasjon - bare prøv dagens oppskrift og bli frelst.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling
+

Credo på Nasjonalbiblioteket er en unik satsing på matkulturformidling

Heidi Bjerkans Credo har gjenoppstått i sin tredje og helt nye versjon på Nasjonalbiblioteket i Oslo, hvor formidling av ekte matkultur er hovedmålet – og det for alle budsjetter.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

Beste langhe nebbiolo, like bra som barolo, til halve prisen
+
Godbiter i pollisten

Beste langhe nebbiolo, like bra som barolo, til halve prisen

Når du ikke har råd til barolo eller ikke orker å vente til den blir drikkeklar, er dette et veldig godt alternativ – signert en av de beste.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

37 år gammel hvitvin til uvirkelig pris
+
Ukens vin

37 år gammel hvitvin til uvirkelig pris

Eller en 16 år gammel merlot til samme pris – begge kommer med en spesiell historie.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

Dette må du rett og slett prøve - tempura er perfekt fredagssnacks
Dagens rett

Dette må du rett og slett prøve - tempura er perfekt fredagssnacks

Tempura er japansk friteringsmetode som passer utmerket også for norske råvarer. Og så er det helt topp til alt fra fingermat til forrett, mellomrett eller alene som kveldskos.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?
+
Godbiter i pollisten

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?

Ja, det er et dristig påfunn som fortjener oppmerksomhet fordi kvaliteten er av en annen verden.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her