Suksess for Singapore Young Chef Games 2009

Finalen i konkurransen Singapore Young Chef Games på Temasek Culinary Academy nylig ble svært spennende og vellykket. Norsk laks var en ingrediens i konkurransen.
27 Oktober 2009 - 12:31

Finalen var en avrunding av en rekke seminarer om norsk laks i de tre kokkeskolene Institute of Technical Education Singapore, Temasek Culinary Academy og Shatec Institutes. Disse seminarene arrangeres for å lære studentene egnede tilberedningsteknikker, øke produktkunnskapen om norsk laks og informere om laksens nærings- og helseverdi, skriver Eksportutvalget for fisk i en pressemelding.

Åtte team konkurrerte om å komponere innovative og næringsrike retter med norsk laks som hovedingrediens, denne gang inspirert av de fem kontinentale kjøkken: henholdsvis afrikansk, asiatisk, amerikansk, europeisk og australsk - forut for Olympiske Leker for ungdom som skal arrangeres i Singapore i 2010.

Vinnerne
Rosella fra Shatec Institutes gikk seirende ut av konkurransen om reise og opphold i 5 dager under World Expo 2010 i Shanghai, Kina. Sammen med teammedlemmene Creasperson A Carlos og Melissa Liew Sau Mei tryllet hun frem en serie originale og lekre retter med avanserte teknikker som sous vide, hjemmerøyking, grilling på kull osv.

- Jeg er lykkelig over seieren. Vi ble tildelt et av de vanskeligste kontinentene, og måtte skaffe spesielle ingredienser fra Afrika for å sikre at vårt finalebidrag ble så autentisk som mulig, uttalte en sliten, men lykkelig vinner.

Dommerne
Hoveddommeren, Rick Stephen, kjøkkensjef ved Singapore Airport Terminal Services og medlem av Singapore Chefs Association, var svært fornøyd med prestasjonene til alle teamene i konkurransen. Han mente imidlertid at mer trening med råvaren ville være nyttig for de unge kokkene i arbeidet med delikate ingredienser som norsk laks.

- Dette er ferdigheter som også vil komme til nytte i deres fremtidige kulinariske karriere, sa han og tilføyet at han mente at fileteringskurset en annen av dommerne, kjøkkensjef Karl Dobler, kampanjeambassadør for "Norwegian Salmon - Mega Tasty", holdt i forkant av finalen bidro sterkt det høye nivået.

De øvrige dommerne var Jimmy Chok, kjøkkensjef på The Academy Bistro, Todd Farr, assisterende direktør for prosjekter fra Peter Knipp Holdings Pte Ltd, Leow Sooi Mee, ernæringsfysiolog og kostholdskonsulent og Mika Tomiyama, regionleder for Sørøst-Asia-avdelingen til Eksportutvalget for fisk.

Ellers fulgte både den norske ambassadøren til Singapore, Janne Julsrud og kjøkkensjef John Sloane, sjef for kokkeorganisasjonen WACS - World Association of Chefs Societies årvåkent med under avslutningen av den spennende konkurransen.

Foto: Danny Lim / EFF

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.