Tim Wendelboe ny norsk mester i baristakunst

Etter ni regionale uttagningskonkurranser møtte landets 18 beste baristaer til NM-finale i Trondheim 1. mars. Rammene var perfekt i det SCAE's (Speciality Coffee Assn. Of Europe) trøndermedlemmer nærmest hadde leiet Royal Garden på rot for anledningen.
22 Mars 2001 - 01:00

Det var det da også behov for siden mesterskapet med stort og smått samlet nær 400 kaffeentusiaster i form av deltagere, støttespillere, utstillere, foredragsholdere og tilskuere. I tillegg til disse var det denne gangen også rekruttert dommere fra Sverige, Danmark og USA.

For finalistene sto det mye på spill; ære og berømmelse for seg og sin kaffebar, deltagelse i verdensmesterskapet i Miami i april for vinneren - og en plass på det nyetablerte norske baristalandslaget for de seks beste.

Etter de innledende runder syntes det klart at nivået blant norske baristaer har steget betydelig i løpet av året, og at kun den som "hadde dagen" ved espressomaskinen ville kunne gå helt til topps. Det hadde Tim Wendelboe fra Stockfleths Kaffebar i Lille Grensen i Oslo. Han var klar vinner både i innledningsrunden og finalen. På 2. plass kom Andre Klevberg fra Invit Kaffebar i Ålesund, mens Monica Løvald fra Java Espressobar i Ullevålsveien i Oslo tok 3. plass.

At Tim Wendelboe gikk helt til topps var for så vidt ingen overraskelse. Han ble nr. 2 i fjorårets mesterskap "neck to neck" med Robert Thoresen, som senere ble verdensmester. Tim må derfor finne seg i å stille i favorittskiktet når verdensmesteren skal kåres i Miami i slutten av april.

Årets baristalandslag etablert
I løpet av finaledagen ble det norske baristalandslaget 2001 tatt ut. For å komme på landslaget måtte man være blant de seks beste i årets finale. Man kunne også bli tatt ut på bakgrunn av tidligere meritter. Landslaget skal føre sine kunnskaper videre til landets stadig voksende baristaskare både på kaffebarer, kafeer og restauranter. Dette vil dels skje gjennom kursvirksomhet og gjennom deltagelse på messer og utstillinger.

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Sørfransk vinkos for hjemmepåsken til en liten penge

Denne økologiske rødvinen finnes dessuten i så å si alle polutsalg – og det til en veldig gunstig pris.

Påskens lammestek lager du enkelt på grillen
Langtidsgrillet lammebog til påske