Trøndersk vinkelnerseier

For første gang går seieren i en vinkelnerkonkurranse til en servitør utenfor Oslo. Alexander Skjefte fra Kontoret Bar og Brasserie i Trondheim er dermed landets dyktigste vinservitør under 28 år.
18 Mars 2002 - 02:00

Finalen i konkurransen Young Sommelier of the Year 2002 den 17. mars ble en stor dag for Trondheim. Alexander Skjefte fra Kontoret Bar og Brasserie har bevist at han ikke bare er byens unge vinkelnerstjerne men også hele Norges. En seier som gir mersmak. - Dette var første gang jeg stilte opp i en vinkonkurranse, tidligere har jeg vært med i andre tevlinger for servitørlærlinger og for bartendere. Men jeg kommer garantert til å være med flere ganger. Neste mål er NM for vinkelnere i Stavanger i januar 2003, forteller den lykkelige vinneren.

Komplisert champagne
Skjefte (i midten) overbeviste juryen etter sterk konkurranse fra Pontus Dahlstrøm, Restaurant Bagatelle (til høyre) og Odd Jarle Kvamme, Hotell Alexandra i Loen (til venstre) i den avsluttende finalen som bestod i å blindsmake og gi en beskrivelse av tre forskjellige viner med publikum til stede. De tre vinene viste seg å være tre champagner fra en og samme produsent, Moët & Chandon, som alle er fra hver sin grand cru-vinmark og av en enkelt drue. Svært komplisert med andre ord. Men så er heller ikke det primære målet å finne ut eksakt hva som er i glasset. Det viktigste er å resonnere seg frem til et svar på en best mulig måte samt ikke minst gi god vurdering av produktet som følge til mat.

- Faktisk så har vi akkurat tatt inn disse tre champagnene på Kontoret, men jeg har ennå ikke rukket å smake dem, er Skjeftes kommentar. Og for alle som er i nærheten av arbeidsplassen hans og har lyst å smake på sakene, så kan Skjefte opplyse om at prisen kun er 1 krone mer enn polprisen, hvilket vil si at du må ut med den nette sum av 650 kroner. Og det kan vel kalles et gjestevennlig påslag.

Skjefte kommer snart til å få påfyll på champagnekunnskapene i det førstepremien er en reise og opphold i Champagne hos Moët & Chandon. Reisefølge blir seierherren fra Young Chef of the Year 2001, Bent-Åge Rustad, Statholdergaarden, Oslo.

Premiere
Konkurransen Young Sommelier of the Year 2002 som ble arrangert for første gang i år er et samarbeid mellom Den Norske Vinkelnerforening, fagbladet og nettstedet Apéritif samt Moët & Chandon. Målet er å stimulere interessen for vinkelneryrket blant yngre servitører samt å gi dem verdifull konkurransetrening til fremtidige konkurranser på nasjonalt, nordisk og internasjonalt nivå. Remi Madsen, formann i juryen og president i Den Norske Vinkelnerforening er meget godt fornøyd med oppslutningen: - Det er veldig gledelig å registrere at vi har rundt 30 servitører under 28 år fordelt over det ganske land som er så interessert i vin at de melder seg på en kunnskapskonkurranse av denne typen. Jeg er dessuten svært godt fornøyd med nivået på besvarelsene til de 10 deltakerne i de innledende finalerundene.

I juryen satt også Aase E. Jacobsen, redaktør Apéritif, Dan Lystad, restaurantsjef Le Canard og innehaver av NM-tittelen for vinkelnere samtidig som han er klar for Nordisk mesterskap for sommelierer i Helsinki den 21. mars. Representanten for Moët & Chandon var Geir H. Eikeland, adm. dir. Strøm. Finalen gikk på Hotel Continental i Oslo.

Tekst: Aase E. Jacobsen
Foto: Jan H. Amundsen

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

By på en vårlig rett fra grillen: laks med asparges og sennepsmousseline

Lakseskiver klare til å legge på grillen er en populær ingrediens i fiskedisken. Med asparges og en fyldig og syrlig saus, blir det innetier.

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Å lage søndagsmiddagen i en terracottagryte er rett og slett genialt

Bruker du skiver av lammelår, får du en usedvanlig smakfull gryterett som ikke krever mer enn noen strakser av forberedelser.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Seifilet er den rimeligste ingrediensen i fiskedisken, men det betyr ikke at den er kjedelig, bare se her

Seifilet kan benyttes til mange ulike fiskeretter. I dagens forslag er det karri som er med på å smaksette seimåltidet, en kombinasjon som er svært vellykket.