EU legger ønsker at Norge skal innføre det nye direktivet for audiovisuelle tjenester. Det betyr at kanaler som TV3, Viasat4 og Fem vil få muligheten til å sende reklame for alkoholholdige drikker til et norsk publikum.
Men verken administrerende direktør i TV3, Lasse Kokvik, eller toppsjefen i TVNorge, Harald Strømme, varsler noen stor fest dersom det nye direktivet blir gjeldende, skriver Kampanje.
- Vi har ingen kommentarer til dette før vi vet at det blir et endelig direktiv og hvilke føringer det eventuelt gir, sier Kokvik.
Det svenske mediekonsernet Modern Times Group, som driver de to kanalene TV3 og Viasat 4, opererer fra London. TV3-sjefen har liten tro på at norske tv-seere vil drukne i alkoreklame, selv om slikt blir lovlig å sende.
- Alkoholreklame vil bare være en av mange kategorier og dessuten gir regelverket vi forholder oss til i England i dag allerede muligheten til å sende alkoholreklame. Men det er altfor tidlig å kommentere på dette før vi får et endelig direktiv, sier Kokvik.
Kokvik viser til at flere internasjonale kanaler i dag viser reklame og at det engelske OFCOM-regelverket allerede åpner for dette. Han vil ikke si hvor mye penger det kan ligge i markedet for alkoreklame, men tidligere MIO-styreleder Arne-Inge Christophersen sier han tror markedet på sikt kan utgjøre 100-200 millioner kroner.
Også TVNorges nye nisjekanaler, Max og Fem, sender fra London.
- SBS forholder seg til det regelverket som til enhver tid eksisterer. Hva som blir konsekvensen av en regelendring vil det først bli tatt stilling til når den eventuelt foreligger, sier TVNorge-sjef Harald Strømme til Kampanje.