Vin reduserer risikoen for magekreft

Ved siden av sin nytte for det kardiovaskulÊre systemet, viser nyere forskning nÄ at moderat konsum av vin i tillegg beskytter mot magekreft.
Redaksjonen
15 Juni 2005 - 02:00

Dette er konklusjonen av en studie undertatt av skandinaviske forskere og som nÄ er presentert i European Journal of Cancer Prevention (juni 2005).
 
UndersÞkelsen bygger pÄ et panel bestÄende av 15 000 menn og 13 000 kvinner fÞdt i perioden 1964-1992, der man sÄ pÄ sammenhengen mellom vinkonsum og magekreft. Resultatet viste at for hvert glass vin reduseres risikoen for forekomsten av magekreft med 40%, mens det ikke kan pÄvises noen sammenheng hos Þl- og sprit konsumenter.
 
Tidligere forskning har bevist sammenhengen mellom vinkonsum og lavere forekomst av andre typer kreft, som for eksempel kreft pÄ eggstokkene.
 
Kilde: Vitisphere / European Journal of Cancer Prevention

Aase hjelper deg: FĂ„ polets beste kjĂžp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: FĂ„ polets beste kjĂžp sendt rett til din mobil

Du stÄr pÄ polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nÊr: Bestill vÄr sms-tjeneste og du fÄr tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede stÄr i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Denne brownien lager du pÄ grillen
Ukens kake

Denne brownien lager du pÄ grillen

NÄr du fÞrst er i gang med grillingen, kan du ogsÄ bruke den til kakebaking.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

Poulsard/ploussard er den perfekte sommerrĂždvin
+
Godbiter i pollisten

Poulsard/ploussard er den perfekte sommerrĂždvin

Denne har det lille ekstra som viser at denne druen er langt mer enn en lettere lys rĂždvin med moderat alkohol.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Fra denne kultprodusenten fÄr du tre ulike viner til like super pris
+
Ukens vin

Fra denne kultprodusenten fÄr du tre ulike viner til like super pris

BÄde hvit, rosa og rÞd Saumur er favoritter akkurat nÄ.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

PĂ„ vei til fotball-VM? Her er det du skal ta med deg fra taxfreebutikken
+
Tester

PĂ„ vei til fotball-VM? Her er det du skal ta med deg fra taxfreebutikken

Om skal du ikke dit, men Äpen for gode kjÞp og sjeldne viner og brennevin, er det likevel mye godt blant juninyhetene i taxfree.

Les hele saken
Forsiden akkurat nÄ
Denne brownien lager du pÄ grillen
Ukens kake

Denne brownien lager du pÄ grillen

NÄr du fÞrst er i gang med grillingen, kan du ogsÄ bruke den til kakebaking.

Les hele saken

Forsiden akkurat nÄ - 2

Poulsard/ploussard er den perfekte sommerrĂždvin
+
Godbiter i pollisten

Poulsard/ploussard er den perfekte sommerrĂždvin

Denne har det lille ekstra som viser at denne druen er langt mer enn en lettere lys rĂždvin med moderat alkohol.

Les hele saken

Forsiden akkurat nÄ - 3

Californiske viner med klar europeisk profil
+
Godbiter i pollisten

Californiske viner med klar europeisk profil

OMA har hentet hjem noen riktige godbiter fra noen av Californias beste vinmarker. Og hjulpet til med sin egen signatur.

Les hele saken

Forsiden akkurat nÄ - 4

Danker ut «brÞd-og-smÞr-vinene» pÄ alle mÄter
+
Ukens vin

Danker ut «brÞd-og-smÞr-vinene» pÄ alle mÄter

De er bÄde billigere og mye bedre enn storselgerne samtidig som den bidrar til Ä hjelpe ansatte og bedrifter i restaurantbransjen pÄ hjemmebane.

Les hele saken

Forsiden akkurat nÄ - 5

KjĂžttboller trives ekstra godt i meksikanske omgivelser
Dagens rett

KjĂžttboller trives ekstra godt i meksikanske omgivelser

NÄr kjÞttbollene fÄr trekke i en litt hot saus som i Mexico, blir de ekstra saftige.

Les hele saken

Forsiden akkurat nÄ - 6

Fra denne kultprodusenten fÄr du tre ulike viner til like super pris
+
Ukens vin

Fra denne kultprodusenten fÄr du tre ulike viner til like super pris

BÄde hvit, rosa og rÞd Saumur er favoritter akkurat nÄ.

Les hele saken
FÄ ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver sÞndag fÄr du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene vÄre her