Gull til Økologiske Norgården

Økologiske Norgården vant gull i Pentawards - den mest prestisjefylte internasjonale konkurransen for pakningsdesign.
Redaksjonen
07 Oktober 2009 - 13:00

Utdelingen fant sted 2. oktober under Brussels Designforum med deltagere fra hele verden. Det er første gang et norsk pakningsdesign vinner gull i denne konkurransen.

750 bidrag
Økologiske Norgården vant prisen i kategorien Mat - fisk, kjøtt, fjærkre. Totalt i konkurransen var det over 750 bidrag fra hele verden. Mange av verdens mest kjente merkevarer deltok i konkurransen, bl.a. Coca Cola, Procter & Gamble, Sony, og Remy-Cointreau.

Konkurransens formål er å bidra til synliggjøring av god pakningsdesign og kriteriene for vurderingen er kreativitet, merkevareidentitet og teknisk utførelse.

Lansert i mars
Økologiske Norgården ble lansert i det norske markedet i mars i år, som en helhjertet satsing på økologisk fra Nortura. I forkant av lanseringen ble det i samarbeid med reklamebyrået Harpun Euro RSCG gjennomført en grundig prosess for å definere merkeplattformen, og ikke minst utvikle et stringent og moderne design.

- Undersøkelser viste at forbrukerne i hovedsak opplever to barrierer for å kjøpe mer økologisk mat. Det ene er pris, noe vi har kontinuerlig fokus på. Det andre er at produktene er vanskelige å finne i butikk, sier Kjersti Sørby, merkevaresjef i Nortura. - Synlighet i butikk mente vi kunne løses ved produktmangfold og et design som står ut og skiller seg fra andre varer i butikken.

Skiller seg ut
Økologiske Norgården skal være lyst, lett, delikat og moderne og skal gi deg lyst på god mat. Disse verdiene er videreført i designet. Hver pakning består av tre faste elementer: Logoen har med sine orddelinger et moderne preg. Dessuten er fargebruken atypisk for matlogoer og skiller seg derfor ut. Designet suppleres av et grønt element, en urt eller grønnsak som bidrar til å kommunisere at produktet er økologisk.

Etter bare seks måneder på markedet viste tall fra Synovate at Økologiske Norgården har fått en solid plattform blant forbrukerne. Merket er nummer to i markedet hva gjelder kjennskap til økologiske produkter, og scorer best på totalinntrykk.

Viktig bidragsyter
- Dette er svært gode resultater sett i lys av at vi har brukt begrenset med midler på tradisjonell markedsføring, uttaler Sørby. - Det er åpenbart at det visuelle uttrykket har vært en viktig bidragsyter til de gode resultatene, og desto hyggeligere er det at vi nå får denne anerkjennelsen i Pentawards sammen med grafisk designer Camilla Jarem og resten av teamet i Harpun. De har et dynamisk og kreativt miljø som har fått frem det beste i merkevaren og oss som jobber med den.
Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Lag en vri på lussekattene i år: Safranboller med pistasjnøtter
Ukens kake

Lag en vri på lussekattene i år: Safranboller med pistasjnøtter

Safranboller er en luciaklassiker, som her får en vri med godt pistasjfyll. De smaker derfor godt også på andre dager enn den 13. desember.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

Disk opp med unike hvitviner til den norske sjømaten
+
Godbiter i pollisten

Disk opp med unike hvitviner til den norske sjømaten

Det som gjør dem så spesielle er at de er laget av druer som kunne vært brukt til den letteste sherrystilen, men uten spritforsterkning.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Denne knusktørre boblevinen har tatt Norge med storm
+
Ukens vin

Denne knusktørre boblevinen har tatt Norge med storm

Med en pris på 189,90 er den blitt en «go-to»-vin for mange på jakt etter noe som både er rimelig og ikke minst godt.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

Verdens mest bærekraftige restaurant har også tre stjerner
+

Verdens mest bærekraftige restaurant har også tre stjerner

Aponiente har ikke bare tre Michelinstjerner, men er også verdens mest bærekraftige restaurant som vekker oppmerksomhet langt utenfor Spanias grenser, og ikke bare for maten.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Lag en vri på lussekattene i år: Safranboller med pistasjnøtter
Ukens kake

Lag en vri på lussekattene i år: Safranboller med pistasjnøtter

Safranboller er en luciaklassiker, som her får en vri med godt pistasjfyll. De smaker derfor godt også på andre dager enn den 13. desember.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

Disk opp med unike hvitviner til den norske sjømaten
+
Godbiter i pollisten

Disk opp med unike hvitviner til den norske sjømaten

Det som gjør dem så spesielle er at de er laget av druer som kunne vært brukt til den letteste sherrystilen, men uten spritforsterkning.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?
+
Godbiter i pollisten

En flaske liebfraumilch til nesten samme pris som for en treliter?

Ja, det er et dristig påfunn som fortjener oppmerksomhet fordi kvaliteten er av en annen verden.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol
+
Ukens vin

Smakskraft behøver ikke bety høy alkohol

Med 12 prosent er denne rødvinen beviset at også varmklima-vinområder kan lage en vin med både kraft og friskhet.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

Har du medisterpølse, har du det som trengs til en herlig pastarett som denne
Dagens rett

Har du medisterpølse, har du det som trengs til en herlig pastarett som denne

Ta for deg av julespesialitetene og lag en superrask hverdagsrett.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Denne knusktørre boblevinen har tatt Norge med storm
+
Ukens vin

Denne knusktørre boblevinen har tatt Norge med storm

Med en pris på 189,90 er den blitt en «go-to»-vin for mange på jakt etter noe som både er rimelig og ikke minst godt.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her