Mange restauranter går glipp av vesentlige inntekter når gjestene ikke kommer til avtalt tid. De fleste spisesteder har opplevd dette i forbindelse med julebordweekender, og i denne perioden er det sjelden det kommer gjester på døra siden «alle» vet at det er fullt.
Nå har selskapene ResDiary og Nets laget en løsning som åpner både for forskuddsbetaling, depositum og salg av gavekort via restaurantens hjemmeside.
– Restauranter taper langt større beløp enn hva flyselskap tar for en billett. Bransjen bør bli tøffere på dette området. Frem til nå har det ikke vært noen enkel løsning på utfordringen. I løpet av de neste årene vil bli like naturlig å betale forskudd eller depositum for et restaurantbesøk som det i dag er ved bestilling av en kino- eller flybillett, sier Ole-Petter Brustuen i ResDiary i en pressemelding.
Selskapet leverer i dag et nettbasert bookingsystsem til mer enn 2900 restauranter.
Løsningen er tatt i bruk hos Icebar i Oslo og Nordic LIghet Hotel i Stockholm. Den forutsetter at restauranten benytter ResDiary Pro, har en avtale med Nets om Netaxept, samt en avtale om kortinnløsning via en innløser.