Skandinavisk matsuksess på norsk TV

Etter ni år med suksess på utenlandske TV-seere, får matinteresserte nordmenn fjell, skog og mat hjem i stua.

Serien «New Scandinavian Cooking» er vist i mer enn 125 land i løpet av snart ni år. Ifølge de norske produsentene har seertallet overskredet 250 millioner, og programmet er en hit i USA. I løpet av året skal den også bli vist på TV 2, skriver Aftenposten.

I tre år har kokk og matskribent Andreas Viestad flakset entusiastisk foran kamera med fjell, fjord og bjørkeskog i bakgrunnen. Han har lagt ut om neslesuppe, røykt fjellørret og biff tartar på engelsk med sjarmerende norsk aksent, skriver avisen.

- Vi kjøpte inn serien fordi det er et godt matprogram. Det er laget for det amerikanske markedet, men vi har tro på det her også, sier kommunikasjonssjef Aleksander Valestrand i TV 2.

Produsent Tellus Works melder om enorm popularitet, også for Andreas Viestad personlig.

- Andreas fikk sin egen spalte i Washington Post som følge av serien. Nå blir han gjenkjent på gata i land som USA, Oman, Frankrike, Sør-Afrika, Mauritius og Tyskland, sier administrerende direktør Morten Ottesen.

Kommende kurs

Forsiden akkurat nå

Test 952 musserende og perlende viner fra hele verden

Dette er hva du kan velge mellom av bobler til jule- og nyttårsfeiringen

Utvalget av bobler på polet er enormt og det i alle prisklasser. Her finner du 952 viner i alle farger, formater, opprinnelser og kategorier. Alt fra fra champagne, cremant, prosecco, spumante, cava, sekt og andre typer tørrere boblevin som alle kan skaffes i tide til den store festen. Les hele saken

Til toppen