Bare italienerne drikker mindre øl enn franskmennene i Europa. Det har ført til at de fleste amerikanske beilerne har holdt seg på trygg avstand, bare Budweiser kan skryte av å ha kommet forbi «first base».
Likevel utgjør det samlede ølmarkedet over 15 milliarder kroner. Og trenden går i retning av økt popularitet for mikrobryggerier, større betalingsvilje for kvalitetsvarer og høyere forbruk av øl blant landets yngre innbyggere.
LES OGSÅ: Ølets Oscar til Nøgne Ø
Det er her Brooklyn Brewery ser en åpning. Bryggeriet skal gjøre sine hoser grønne gjennom små øldrypp i utvalgte barer, hvor både betjening og klientell har høy kunnskap og er åpne for nye smaker. I tillegg håper de på at Frankrikes unge hipstere kjøper hele “Brooklyn-pakka”.
- Det gjelder å holde fokus over tid, sier direktør Eric Ottaway i Brooklyn Brewery til New York Times.
Brooklyn Brewery selger allerede øl i 17 land, og Sverige er største importør. Eksporten står for cirka 20 prosent av det årlige salget verdt 50 millioner dollar.
LES OGSÅ: Norsk på poltoppen