Mat og vin i kombinasjon

Vin til fårikål

Slik velger du vin til fårikål

Stadig flere serverer fårikål som festmat, men hva serverer vi å drikke til den norske klassikeren?
28 September 2023 - 10:20

Fårikål er egentlig hverdagsmat, men har tatt steget opp til å bli mat for selskaper og serveres like gjerne på en lørdag som en mandag. Det er kanskje lett å tenke at vi bør ha rødvin til, siden det er en kjøttrett, men det er faktisk ikke helt riktig.

Det kokte kjøttet og kålen er ikke så glad i tanniner, derfor er det lurt å velge en fruktig rødvin uten alt for mye tannin. Gode eksempler er barbera fra Piemonte eller en beaujolais. En fruktig pinot noir kan også funke, og også en moden rioja med litt alder.

Foto: Vershinin, iStock

Selv ville jeg valgt hvitvin til fårikålen, eller enda bedre oransjevin. Oransjevin er laget på grønne druer som hvitvin, men her får skallet ligge med en stund ekstra slik at fargen blir gulere, mer oransj og vinen får et snev av tanniner og blir ofte litt mer florale. En god og spennende match til fårikål hvis du vil prøve noe nytt.

Hvitvin passer godt
Når det gjelder hvitvin er det egentlig ganske mye som passer godt. Veldig gøy å prøve litt modne viner, som for eksempel en lagret hvit burgund, eller en rioja som har fått noen år. De litt mer fruktige vinstilene passer også godt. En god riesling, en fruktig sauvignon blanc og spanske albariño og portugisiske alvarinho er flotte, fruktige følgesvenner til fårikal.

Stort sett all hvitvin vil fungere fint, bare den ikke er for enkel med lite konsentrasjon. Gode viner av østerrikske grüner veltiliner er også ypperlig til fårikål. Den har et lite grønt preg som matcher kålen, duft av hvit pepper og en flott syre til det litt fete kjøttet. Champagne er også et strålende alternativ til fårikål, spesielt de som har fått litt ekstra tid på bunnfallet.

Tørr norsk eplesider
Hvis du ønsker å velge noe mer lokalt så er tørr norsk eplesider et ypperlig følge. Hva passer vel bedre på høsten enn norsk lam i sesong sammen med norske epler gjort om til deilig sider. Her passer både utgavene med og ute alkohol.

Hva med øl?
Øl er også godt til fårikål, surøl uten for mye smakstilsetninger som en belgisk geuze er ypperlig. Også de litt mer humlerike stilene kan passe til som en pale ale og belgisk dobbel. Styr unna de kraftigste IPAene og hveteøl. En klassisk pils med en liten akevitt på siden er heller ikke feil til nasjonalretten.

Konklusjonen her er vel egentlig at det er utrolig mye som passer til fårikål, og det er gøy å prøve litt forskjellig. Bare styr unna alt for kraftig rødvin, så skal dette gå bra.

Se alle våre oppskrifter på fårikål

Her får du svært så praktiske kokketips

Bli abonnent på Apéritifs Mat & vinklubb og oppnå store fordeler samtidig

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

På Rosetta i Mexico by lager Elena Reygadas taco med en grønn tvist

Blant levende planter og grønn vegetasjon malt på veggene i restauranten Rosetta i Mexico by, serveres retter av Elena Reygadas, utnevnt til The World’s Best Female Chef 2023 av The World’s 50 Best Restaurants. Men det er ikke en vegetarrestaurant.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere
Tester
74 vinnyheter fra Tyskland testet spesialpol april 2024

2022 har gitt tørr riesling som kan vinne nye tilhengere

Men kombinasjonen av solvarme og tørke har også gitt noen aldeles fortryllende kabinett-rieslinger.

Kupp i basis: kjøp den nå og legg den i vinkjelleren

Denne vinen har allerede dokumentert sitt store lagringspotensial.

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Stekt asparges med nøtter kan serveres alene eller som tilbehør

Nå er aspargesen blitt så tilgjengelig og rimelig, at du fint kan la den spille hovedrollen.

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin
Vinmiddag i Oslo 13. juni

Sett tonen for sommeren med sjømat, musikk og vin

Den 13. juni inviterer vi til en helaften med smakfull sjømat, livlig musikk og nøye utvalgte viner.

Lengselen etter Hellas-ferien blir mindre intens med dette i glasset

For her får du bedre vin enn på de fleste «tabepnaer».