Apéritifs nyttårsmeny

Apéritif foreslår en lettlaget nyttårsmeny med ingredienser som du får tak i så å si overalt. Vinene er plukket fra polets basisutvalg og bør derfor være lett tilgjengelige. Forslag til aperitiff og drikke til klokken tolv den 31. finner du her. Godt nytt
27 November 1998 - 03:23

Forrett:
Blomkålsmousse med krabbe og kaviar

2 krabbeskall
1 stor blomkål
100 g smør
2 kyllingbuljongterninger
100 g sevrugakaviar eller Limfjordkaviar
2 dl creme fraiche
2 kvister kjørvel
1 knivblad karri
2 knivblad paprika
salt og pepper

Rens og del opp blomkålen i buketter. Skjær i små biter og kok i to minutter. Kok opp to liter vann med buljongterningene og tilsett blomkålbitene. Kok i 14 minutter. Løft blomkålen opp og bland med litt av kokevæsken i en bolle.

Ta vare på rognen fra krabben og mos den sammen med litt av krabbekjøttet. Tilsett litt olivenolje for å få en lett konsistens. Smak til med salt og pepper.
Ha blomkålmiksen i en matmølle sammen med creme fraiche og smør. Smak til med salt og pepper om nødvendig. Fordel kremen på seks tallerkener. På toppen fordeles krabberognen og dernest krabbekjøttet, kaviaren legges som en krone på til slutt. Pynt med kjørvel og karri- og paprikapulver.

Vinforslag: En smaksrik rett trenger en tilsvarende vin: Chardonnay L 2013 (6358).

Hovedrett:
Helstekt kylkun med syltet løk og potetgrateng

1 kylkun på 3 kg
1 kg stjerneløk
1,5 l melk
125 g honning
muskat
persille
1,2 kg poteter (kerrs pink eller pimpernell)
3 dl creme fraiche
salt og nykvernet pepper

Still ovnen på 270 grader og sett kylkunen på nederste rille. La den stå i 30 minutter mens du snur den regelmessig slik at den blir pent brun. Skru ned varmen til 210 grader. Stek videre i en time mens du snur fuglen samtidig som du fjerner sjyen som danner seg. Sett ned temperaturen til 100 grader og stek videre i en time. Når den er ferdig stekt; salt og pepre fuglen. Skrap sjyen ut av formen og kok opp med 2,5 dl kokende vann. La koke i 1 minutt. Hell sjyen i et sausenebb.

Vask potetene og la skallet sitte på. Skjær dem i tynne skiver. Kok opp melken med litt salt, pepper og 3 klyper muskatnøtt. Ha i potetskivene, og la dem koke i 10 minutter. Løft ut potetskivene og fordel dem i porsjonsformer, evt en stor form. Dryss over litt salt og pepper og fordel creme fraiche over. Stek ved 210 grader i 30 minutter.

Blancher løken 2-3 minutter i saltet, kokende vann. Løft dem ut av kjelen og fjern det ytterste skallet. Skyll dem i kaldt vann, og la dem dryppe av seg på kjøkkenpapir. Rull løken i honning (som er lett oppvarmet) og sett dem i en tykkbunnet panne. Tilsett persillekvister. Sett over svak varme til løkens overflate er lett knekkaktig.

Server kylkunen oppdelt i pene skiver sammen med de syltede løkene, potetgratengen og sjyen.

Vinforslag: En Barbera er et meget godt valg til denne retten. Prøv en Boffa Vigna Cua Longa Barbera d'Asti 2000 (30808), eller en vellaget Dolcetto d`Alba Vajra Dolcetto d'Alba 2013 (30517). Må vinen være fransk, kan en rød burgunder også være et alternativ, som Drouhin Gevrey-Chambertin 1999 (6173).

Dessert:
Flamberte friske frukter i punch

3 faste bananer
6 klementiner
3 pærer
2 kiwi
1 liten ananas
6 store jordbær
2 appelsiner
saft av 5 sitroner
4 dl hvit rom
150 g sirup
fine skiver av frisk kokos eller kokosmasse

Rens frukten. Skjær klementiner og kiwi i tykke skiver, ananasen i trekanter, appelsiner og pærer i terninger. Lag punchen av sitronsaften og den hvite rommen. Smelt sirup med 1 dl vann i en stor kjele. La den bli lys brun karamell.

Ha i frukten i følgende rekkefølge: Først skal ananas koke med i 5 minutter, pærene i 4 minutter, appelsiner og bananer i 2 minutter og til slutt kiwi og jordbær i ett minutt. Rist panen godt slik at all frukten blir dekt av karamell. Ta opp og fordel frukten på tallerkenene som settes på et lunt sted. Karamelliser kokekraften og hell i punchen. Hell over frukten og garner med kokos.

Drikkeforslag: En søt vin som flaske_id( 3269) er et utmerket alternativ. Hvis du vil ha en friskere variant, kan en musserende italiener være et valg: Martini Asti (915).

26.12.98

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

By på en hjemmelaget pizza med bare grønnsaker

Bare utseendet til disse rosévinene frister til utforskning

Det er utrolig hvor mye smak det er i sjampinjong - spesielt når den får spille hovedrollen som her

Pasta og sopp er en utprøvd og utvilsomt vellykket kombinasjon på kjøkkenet. Med fløte eller creme fraiche i tillegg er du i mål.

Smak unike viner sammen med vinmakeren
Vinsmaking i Oslo 5. juni

Smak unike viner sammen med vinmakeren

Den 5. juni kan du smake viner til småretter med sjømat og få et eksklusivt møte med den karismatiske vinmakeren, Leopardo Felici.